Dieselauto's die aan de strengste Europese emissienorm voldoen, vervuilen in de praktijk een stuk meer dan bij laboratoriumtests. Negen op de tien diesels die aan de Euro 6-norm voldoen, stoten meer uit dan beloofd.

Dat blijkt maandag uit een studie van de Internationale Council on Clean Transportation (ICCT).

Het onderzoeksinstituut dat ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het rollen bracht, onderzocht in totaal 541 dieselauto's die aan de Euro 5- en Euro 6-normen voldoen, waarvan 145 verschillende modellen.

In het dagelijks verkeer stoten diesels in de laatste categorie gemiddeld 4,5 keer meer schadelijke stikstofoxiden uit dan de norm voorschrijft. Slechts een op de tien diesels met een Euro 6-norm voldeed ook op de weg aan de emissienorm.

Volgens de onderzoekers zijn de uitkomsten in lijn met eerdere resultaten, maar is nu een groot aantal auto's onderzocht.

De overschrijding is overigens niet tegen de wet. Pas sinds kort wordt in Europa bij emissietests ook gekeken naar de uitstoot van auto's onder werkelijke rijomstandigheden.