Volkswagen grijpt hard in bij belangrijkste merk

Het Duitse autoconcern Volkswagen gaat hard ingrijpen bij zijn belangrijkste merk om de winstgevendheid te verbeteren en marktaandeel te winnen in de nasleep van het dieselschandaal. 

Daarbij opent Volkswagen een offensief op de Amerikaanse markt met een groot aantal nieuwe modellen en elektrisch aangedreven voertuigen.

Onder het nieuwe strategische plan Transform 2025+ moet de winstmarge van het hoofdmerk Volkswagen worden verhoogd naar 6 procent, van de huidige 2 procent.

Vorige week werd al bekend dat de komende jaren 30.000 banen worden geschrapt om zo miljarden aan kosten te besparen. Modellen die minder goed worden verkocht zullen worden geschrapt.

Verder brengt Volkswagen de komende tijd een groot aantal nieuwe SUV's naar buiten en wordt in 2021 begonnen met de productie van elektrische auto's in Noord-Amerika om zo een leidende speler in die regio te worden.

In 2025 moeten er jaarlijks 1 miljoen elektrisch aangedreven Volkswagens worden verkocht. Binnen de gehele groep, met ook merken als Audi, Skoda en Seat, moeten dat er dan 3 miljoen per jaar zijn.

Marktaandeel

Het marktaandeel van het merk Volkswagen in de Verenigde Staten is minder dan 2 procent, waarmee het bedrijf mijlenver achterligt op belangrijke concurrenten als General Motors en Toyota. Door in te zetten op SUV's, sedans en elektrische wagens wil het concern marktaandeel winnen op de Amerikaanse markt.

Volgens topman Herbert Diess van de Volkswagen-divisie gaat het om het grootste veranderingsproces binnen in het merk ooit.

Diess gaf aan dat de elektrische auto de strategische kern moet gaan worden binnen het merk en dat Volkswagen wereldmarktleider op het gebied van elektrisch rijden moet zijn in 2025. Het hoofdmerk is goed voor bijna de helft van de totale omzet van het gehele concern.

Lees meer over:
Tip de redactie