De nieuwe stichting Consumers Lead Emissions Accountability Network (CLEAN) wil zoveel mogelijk consumentenclaims tegen Volkswagen bundelen.

De onlangs in Amsterdam opgerichte stichting verzamelt wereldwijd claims en klachten van dieselrijders die in aanraking zijn gekomen met de sjoemelsoftware van Volkswagen.

De stichting behartigt alleen de belangen van bezitters van Volkswagen en niet die van investeerders of beleggers.

Ook autodealers en leasemaatschappijen kunnen zich aanmelden. Net als gemeenten en provincies die geraakt zijn door de hogere emissie van stikstof.

De organisatie vertegenwoordigt naar eigen zeggen al duizenden gedupeerden in onder meer Nederland, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, België, Engeland, Griekenland, Polen, Tsjechië, Oekraïne, India en China.

"CLEAN Foundation heeft als doel om voor alle gedupeerde partijen wereldwijd een goede en bij voorkeur minnelijke regeling te treffen met Volkswagen."

Internationale claim

De zaak wordt via het Nederlandse recht afgehandeld, maar een uitspraak zal dezelfde gevolgen hebben voor niet-Nederlanders die zich hebben aangesloten. 

Gedupeerden die zich hebben aangemeld, kunnen zich op ieder moment afmelden. Alle juridsche kosten wil de stichting verhalen op Volkswagen.

Steun

De stichting krijgt steun van het advocatennetwerk Global Justice Network (GJN) en Corpocon Legal BV. Corpocon heeft eerder in Nederland al consumentenclaims tegen de Duitse autofabrikant in behandeling genomen.

Met de samenwerking hoopt CLEAN haar reikwijdte te vergroten. "Volkswagen zal hoe dan ook met CLEAN Foundation moeten onderhandelen om tot een wereldwijde regeling te komen voor alle gedupeerden."

Bij de stichting aangesloten advocaten hebben in de VS en in andere landen rechtszaken aangespannen tegen Volkswagen en dochterbedrijven Audi, Skoda, Seat en Porsche. Deze zaken lopen vooralsnog door, maar zullen in een later stadium onder de internationale claim van CLEAN vallen.

Claims

Volkswagen Car Claim is eveneens bezig aan een wereldwijde claim namens particulieren. Er is ook een Nederlandse procedure tegen Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen. De Investor Settlement Foundation wil een schikking treffen namens institutionele beleggers wereldwijd.

Initiatiefnemer en vice-voorzitter van CLEAN Orlando Kadir distantieert zich van deze claimorganisaties. Hij noemt de schadevergoedingen die ze eisen "waanzinnig", omdat ze de ondergang van Volkswagen kunnen betekenen.

Kadir benadrukt dat VW-rijders een aardige investering in hun auto hebben gedaan. "Zij hebben er geen baat bij als Volkswagen binnen nu en drie jaar zal omvallen."

Ondanks de bestaande claimcultuur in de Verenigde Staten heeft de stichting toch voor Nederland gekozen. Dit is omdat de Nederlandse wetgeving een internationale massaclaim mogelijk maakt.

"We missen in Nederland onterecht een claimcultuur. Maar wat Amerikanen doen, is niet alleen maar belachelijk. We geven consumenten een echte vuist, benadrukt Kadir.

Software

In het najaar van vorig jaar werd bekend dat Volkswagen software had gebruikt om de uitstootwaarden van dieselmotoren tijdens tests te manipuleren. De auto's bleken buiten de testomgeving niet aan de uitstootnormen te voldoen. De fabrikant moet miljoenen wagens terugroepen om onder meer de software aan te passen.

Er lopen meerdere zaken tegen de autofabrikant en zijn dochterbedrijven. Volkswagen heeft 6,5 miljard euro opzij gezet om de kwestie af te wikkelen.