Ajax gaat voor het eerst in de clubgeschiedenis spelen met de naam van een sponsor op de mouw van het shirt. De Amsterdammers sloten woensdag een overeenkomst met Curaçao Tourist Board.

De spelers van Ajax dragen vanaf de thuiswedstrijd van zondag tegen Sparta Rotterdam een shirt met op de linkermouw Curaçao in kleine rode letters geschreven en een zonnetje in plaats van een o.

Ajax heeft daarnaast met Curaçao Tourist Board, dat zich tot en met 30 juni 2023 heeft verbonden aan de club, afgesproken dat de A-selectie op een nader te bepalen datum een bezoek mag brengen aan Curaçao.

Het is niet bekend hoeveel geld Ajax ontvangt voor de samenwerking met Curaçao Tourist Board, maar volgens De Telegraaf krijgt Ajax jaarlijks bijna 2 miljoen euro. De hoofdsponsor Ziggo, die sinds 2015 op de voorkant van het shirt staat, betaalt naar verluidt per seizoen bijna tien miljoen euro.

'Mooie uitbreiding van portefeuille'

Commercieel directeur Menno Geelen is blij met het binnenhalen van Curaçao Tourist Board. "Voor Ajax betekent dit partnership een mooie uitbreiding van onze commerciële portefeuille. En wij gaan er met hen voor zorgen dat hun marketingdoelstellingen behaald zullen worden."

"Onze nieuwe partner zorgt bij Ajax voor inkomsten die een bijdrage moeten leveren aan onze doelstelling om structureel aan te haken bij de Europese voetbaltop. Wij kijken uit naar een langdurige en succesvolle samenwerking."

Ajax gaat halverwege het seizoen aan kop in de Eredivisie. De regerend landskampioen en bekerwinnaar heeft na achttien speelrondes drie punten voorsprong op de verrassende nummer twee AZ en tien punten op nummer drie PSV.

Bekijk het programma, de uitslagen en de stand in de Eredivisie