Vijf belangrijke FIFA-sponsors eisen dat de wereldvoetbalbond de komende periode werk maakt van hervormingen.

Dat doen de sponsors - Adidas, McDonald's, Coca-Cola, Visa en Budweiser - in een brief die is gericht aan het uitvoerend comité van de wereldvoetbalbond.

Een woordvoerder van de FIFA vertelt aan de BBC dat de sponsors "een grote rol zullen spelen in het hervormingsproces".

De wereldvoetbalbond beslist de komende maanden over enkele voorstellen van een hervormingscommissie, waaronder een maximum aantal termijnen voor de voorzitter én leden van het invloedrijke uitvoerend comité.

"Transparantie, het hebben van respect voor mensenrechten, integriteit en leiderschap zijn cruciaal voor de toekomst van de FIFA", schrijven de sponsors onder meer.

De FIFA beloofde de geldschieters aanvankelijk een plaats in de hervormingscommissie, maar uiteindelijk moesten ze genoegen nemen met een rol in een adviserend orgaan.

Blatter

De aangekondigde hervormingen zijn een direct gevolg van de onthullingen over corruptie eerder dit jaar. Eind mei werden verschillende prominente FIFA-bestuurders gearresteerd.

Voorzitter Sepp Blatter ontsprong aanvankelijk de dans, maar werd in oktober alsnog voor negentig dagen geschorst door de ethische commissie wegens een dubieuze betaling aan Michel Platini, die eveneens werd bestraft.

Donderdag geeft een vertegenwoordiging van de hervormingscommissie een persconferentie.