AMSTERDAM - Voor het oog van zestien trouwe aanbidders zegt Gregory van der Wiel zonder een spoor twijfel: "Wij zijn natuurlijk favoriet op het EK." Collega-international John Heitinga voegt toe: "We hebben de ideale mix van ervaring en jeugd om te oogsten."

Door Bart Vlietstra

Dat de offensieve spelers van Oranje vol zelfvertrouwen zitten over het naderende EK lijkt gezien hun vorm en/of status logisch.

Maar ook de tikkeltje minder gereputeerde achterhoedespelers blikken vol goede moed vooruit op het eindtoernooi deze zomer in Polen en Oekraïne.

Van der Wiel: "Ik heb er veel zin in. Twee jaar geleden op het WK heb ik kunnen ervaren hoe gaaf het is. Toen haalden we de finale. Ik hoop dat we weer zo ver komen."

“Het wordt tijd voor ons om te oogsten. We weten wat er op zo’n toernooi van ons gevraagd wordt. Na de WK-finale willen we een echte prijs”, vulde Heitinga aan tijdens de lancering van de Oranje Challenge in de Nike Store in Amsterdam.

Zekerheid

Van der Wiel probeert voorlopig zijn vizier op zijn club te richten. “Ik ben blij dat ik weer speel na mijn liesblessure en focus me nu twee weken volledig op Ajax. Vorig seizoen was het spannender, nu hebben we het zelf in de hand. Ik heb liever zekerheid, zoals nu.”

Hij rekent zich nog niet helemaal rijk. “Het kan altijd nog misgaan. We moeten zondag gewoon winnen bij FC Twente. Thuis een titel halen is misschien mooier, maar wat mij betreft worden we meteen kampioen. We hebben een onoverwinnelijk gevoel. Net als twee jaar geleden aan het eind van het seizoen. Het draait al weken lekker en dat willen we vasthouden.”


Fifty-fifty

Over zijn clubtoekomst hult de rechtsback zich in nevelen. “Er speelt niets rond Valencia voor zover ik weet. Mijn zaakwaarnemer is ermee bezig. Of niet. Dat wil ik nu niet weten. De kans dat ik volgend seizoen bij Ajax speel is fifty-fifty, denk ik. Maar laten we eerst kampioen worden. En daarna een goed EK spelen.”

Nike geeft iedereen de kans om dichter bij het Nederlands elftal te komen. De kledingsponsor van het Nederlands elftal heeft daartoe een digitale competitie georganiseerd. De hoofdprijs is een dag optrekken met Oranje rond een vriendschappelijke uitwedstrijd. Voor meer informatie: www.nikefootball.com/oranjechallenge