BASEL - De UEFA heeft dinsdag alle onrust in de Europese media over het doelpunt van Van Nistelrooij weggenomen. Tijdens een heuse persconferentie bekrachtigde secretaris-generaal David Taylor de geldigheid van het doelpunt waarmee de spits Nederland aan de leiding bracht in het duel met Italië.

"Niet veel mensen, inclusief veel spelers, kennen de juiste interpretatie van regel elf in de spelregels", erkende Taylor. "Maar het doelpunt was absoluut correct."

Van Nistelrooij tikte de bal van dichtbij in terwijl hij alleen doelman Gianluigi Buffon nog voor zich in het veld had staan. Dat leek op buitenspel, ware het niet dat de Italiaanse verdediger Christian Panucci buiten het veld achter de achterlijn bivakkeerde. In regel 11, over buitenspel, valt te lezen dat het niet uitmaakt of een verdediger zich voor of achter de achterlijn of doellijn bevindt.

Lees alles over het EK op de special