MH17-route genegeerd om twee verkeersleidingen

Na de ramp met de MH17 verklaarden veel luchtvaartmaatschappijen dat ze al maanden niet meer vlogen over de conflictzone in het oosten van Oekraïne. 

Maar het verleggen van de vliegroutes had niets te maken met de oplopende militaire spanning in het gebied, maar met de twee verkeersleidingen waarmee piloten te maken kregen. Dat meldt televisieprogramma Brandpunt Reporter (KRO) zondagavond.

''Veel maatschappijen hebben die risico’s niet eens geëvalueerd", zegt Joe Sultana, de directeur netwerk operaties, van de Europese luchtverkeersleidingsorganisatie Eurocontrol in het programma.

Oorlog

Nog voor het uitbreken van de oorlog in het oosten van Oekraïne vlogen maatschappijen als British Airways, Asiana, Condor en Koreanair al niet meer over het gebied.

Dat had te maken met een conflict tussen de Oekraïense en Russische verkeersleiding over de zeggenschap in het luchtruim boven de Krim, het schiereiland dat Rusland begin april 2014 annexeerde.

''Piloten kregen plotseling te maken met twee verkeersleidingen. Zoiets kan tot gevaarlijke situaties leiden. Dat wil je natuurlijk niet", zegt Sultana.

Luchtvaartmaatschappijen besloten daarom het luchtruim boven de Krim en het bijbehorende deel van de Zwarte Zee te mijden.

Lees meer over:
Tip de redactie