Door het hoge aantal vliegrampen dit jaar dreigt de rekening voor verzekeraars van luchtvaartmaatschappijen fors op te lopen. 

Medewerkers van verzekeraars schatten in de Financial Times dat 2014 wel eens het duurste jaar kan worden sinds 2001, het jaar van de aanslagen in de Verenigde Staten.

De medewerkers schatten dat de rekening voor de verzekeraars dit jaar oploopt tot meer dan 2 miljard dollar (1,5 miljard euro). Jaarlijks wordt 60 miljoen dollar aan premies binnengehaald.

Door de hoge kosten heeft een aantal verzekeringsbedrijven de premies voor 'oorlogsverzekeringen' verdrievoudigd. Ook de premies voor de 'normale' allriskverzekeringen zijn flink verhoogd.

Dekking

Luchtvaartmaatschappijen moeten volgens de Britse zakenkrant bovendien exacte vluchtschema's inleveren. De dekking voor vluchten boven bepaalde gebieden in Afrika en het Midden-Oosten zou mogelijk zelfs helemaal worden opgeschort.

De extra voorwaarden voor de oorlogspolissen zijn het gevolg van het neerhalen van de MH17 boven Oost-Oekraïne en de gevechten om de controle over het vliegveld van Tripoli in Libië, waarbij flink wat vliegtuigen door zijn beschadigd.

De crashes in Mali en Taiwan worden een flinke kostenpost op basis van de gewone allriskverzekering. Volgens de Financial Times waren de premies de laatste jaren juist flink gedaald, vanwege het lage aantal vliegrampen.

Dit weten we over de vliegramp | 'Malaysia Airlines belangrijk voor nationale trots' | Verzekeraars garanderen uitbetaling ramp Oekraïne