Op de dag dat Air France-KLM haar halfjaarcijfers presenteerde, werd vooral gesproken over de vliegramp van MH17 waarbij de 298 inzittenden omkwamen. 

KLM-topman Camiel Eurlings spreekt over "de meest heftige week in mijn leven."

Het ging vandaag over de cijfers van Air France-KLM. Maar ik kan me voorstellen dat die vandaag even niet uitmaken.

"Je gedachte glijdt natuurlijk continu weg. Dat geldt voor veel Nederlanders, vooral voor hen die dicht bij de slachtoffers betrokken zijn. Zodra je de eerste lijst met namen ziet, weet je zeker dat die mensen er niet meer zijn. Als je met nabestaanden spreekt worden die namen ineens menselijke drama's."

"Samen met mijn collega van Malaysia Airlines heb ik tientallen families gesproken. Dat gaat door merg en been en laat je nooit meer los. Dit was zonder enige twijfel de meest heftige week die ik ooit heb meegemaakt."

Welke reactie moet er vanuit de luchtvaartsector komen?

"Bij ons geldt altijd safety first. Wij nemen nooit een loopje met de veiligheid. Kijk naar de vluchten naar Tel Aviv, we hebben er een aantal geannuleerd omdat we niet zeker waren over de veiligheid. De route boven Oekraïne was op het moment van het ongeluk open, Air France-KLM vloog er ook overheen. Nu natuurlijk niet meer."

"Verder moet klip en klaar bewezen worden wat er is gebeurd, hopelijk is daar voldoende bewijsmateriaal voor. De zwarte dozen zijn intact, naar het schijnt is daar niet mee geknoeid."

Welke rol kan Air France-KLM daarin spelen?

"Vanuit Air France-KLM zijn wij aangesloten bij de internationale luchtvaartorganisatie IATA. Op dit moment kijken we of we iets moeten aanpassen, en zo ja hoe."

"Het is van belang dat die experts van IATA daar goed naar kijken. Niemand voorzag de waanzin dat men met raketten die boven de tien kilometer komen op een burgertoestel zouden schieten. Al moet ik een slag om de arm houden totdat het bewezen is."

Er bestaat onduidelijkheid over luchtvaartmaatschappijen die wel een andere route namen vanwege het risico.

"Wij vliegen met een enorme bocht om gebieden heen waarbij wij enige twijfel hebben. Maar laat experts daar naar kijken. We moeten oppassen dat er geen wilde geruchten de wereld inkomen."

"De Australische maatschappij Quantas zou bijvoorbeeld voor de ramp omvliegen. Maar zij hebben al voor 17 juli besloten een tussenlanding te maken in Dubai op hun vluchten naar het oosten. Dan vlieg je een andere route. Air France zou ook een andere route nemen op basis van inlichtingen, maar zij vlogen gewoon over Oost-Oekraïne. Dat deed KLM ook. Laten we voorzichtig zijn met het creëren van wilde beelden."

"De veiligheid is wereldwijd geregeld, maar met deze waanzin is misschien onvoldoende rekening gehouden."

Frans Timmermans zegt dat economische sancties tegen Rusland op tafel liggen. Dat kan ook de burgerluchtvaart raken.

"Wij willen ten eerste dat alle lichamen zo snel mogelijk terugkomen. Dan moeten we precies uitzoeken wat er is gebeurd en ten derde moeten de schuldigen berecht worden. Alles wat er nodig is om dat te bereiken, moet gebeuren. Dat gaat ver boven welke economische belangen dan ook.

"Wij staan achter iedere sanctie die gerechtigheid brengt. Waarheidsvinding en berechting gaan ver boven economische belangen."

Dit weten we over de vliegramp | Chronologie vliegramp | Traject repatriëring | Het conflict in Oost-Oekraïne