Informatie uit de tweede zwarte doos van het ramptoestel van Germanwings bevestigt dat de copiloot het toestel moedwillig liet neerstorten.

Dat zeggen onderzoekers die de informatie uit de vluchtdatarecorder onderzochten vrijdag volgens het Franse persbureau AFP.

Volgens de onderzoekers zou de copiloot het toestel meerdere malen hebben laten versnellen, op het moment dat deze richting de bergen vloog.

Op de Flight Data Recorder (FDR) staan alle technische gegevens van de vlucht, waaronder de gegevens over de motoren.

De tweede zwarte doos werd donderdag gevonden op de rampplek in de Franse Alpen. Daar stortte het toestel van Germanwings vorige week dinsdag neer. Daarbij kwamen alle 150 inzittenden om het leven.

Video: Tweede zwarte doos bevestigt acties copiloot

Uit de gegevens van de eerste zwarte doos, ofwel de Cockpit Voice Recorder (CVR), bleek al dat de copiloot het toestel bewust liet crashen.

Automatische piloot

De gezagvoerder van het Germanwings-toestel had de cockpit even verlaten. De copiloot bleef achter en deed vervolgens de deur niet meer open. Hij schakelde de automatische piloot uit en zette handmatig een daling in. Daarna crashte het toestel op een berghelling.

Overzicht: Dit is wat we nu weten over de vliegramp in Frankrijk