De copiloot van het verongelukte toestel van Germanwings was ten tijde van de crash ziek, maar verzweeg dat voor zijn werkgever. 

Dat blijkt volgens het Duitse Openbaar Ministerie uit verscheurde doktersverklaringen die onderzoekers bij de piloot thuis hebben gevonden. Er is ook een ziektebriefje aangetroffen van de dag voor de crash.

Video: Copiloot Germanwings waarschijnlijk ziek

De politie trof de spullen aan bij huiszoeking in het huis van de copiloot in Düsseldorf en in dat van zijn ouders waar hij ook woonde in Frankfurt.

Met welke ziekte de man kampte, is vooralsnog niet duidelijk. Onderzoekers gaan ervan uit dat ''hij de ziekte voor zijn werkgever en zijn collega's verzweeg''.

Een afscheidsbrief of andere documenten die wijzen in de richting van een bekentenis hebben de onderzoekers vooralsnog niet gevonden. Ook zijn er geen aanwijzingen gevonden dat de copiloot uit politieke of religieuze motieven handelde.

Der Spiegel schrijft vrijdag dat de man psychisch ziek was.

Moedwillig

Donderdag werd bekend dat de copiloot dinsdag naar alle waarschijnlijkheid het vliegtuig moedwillig heeft laten neerstorten. Hij sloot de gezagvoerder van de Airbus buiten en en zette vervolgers handmatig de fatale daling in. Daarbij kwamen alle 150 inzittenden om.

De onderzoekers kwamen tot deze conclusie nadat ze de eerste zwarte doos, de cockpit voice recorder, uit hadden gelezen. De laatste 30 minuten van de communicatie tussen de piloten was daarop te achterhalen. Daaruit blijkt dat de piloot de cockpit verliet, vermoedelijk om naar het toilet te gaan.

Op de voice recorder is te horen dat de copiloot tot het laatst toe ademhaalde en dus leefde voorafgaand aan de crash. De piloot sommeert hem meerdere malen de deur te openen, maar er komt geen reactie. Ook heeft de copiloot niet gereageerd op noodsignalen van de luchtverkeersleiding.

Regels

Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie gaat kijken of de regel dat de deur naar de cockpit afgesloten moet zijn, moet worden aangepast. 

Internationale regelgeving na de aanslagen in New York in 2001 heeft bepaald dat die deur afgesloten moet zijn. ''Dit is nou typisch een gelegenheid om te kijken of die regel nog in orde is en misschien moet daar een aanpassing van komen'', zei hij na de ministerraad vrijdag.

Het is een zaak waar ook de luchtvaartmaatschappijen bij betrokken moeten worden, voegde hij eraan toe.

Copiloot liet toestel Germanwings moedwillig neerstorten | Dit is wat we nu weten over de vliegramp in Frankrijk | Dossier vliegramp Germanwings