Franse onderzoekers zijn er in geslaagd belangrijke informatie van de eerste aangetroffen zwarte doos van de ramp met vlucht 4U9525 te halen.

Dat heeft de Franse onderzoeksraad BEA woensdag gezegd.

Het gaat daarbij vooral om gesprekken in de cockpit. De eerste zwarte doos, ofwel de Cockpit Voice Recorder (CVR) werd dinsdag zwaar beschadigd aangetroffen. 

Het heeft een hele dag gekost om de gegevens te ontcijferen, maar volgens de onderzoekers zijn er nuttige audiogegevens uit gehaald die bruikbaar zijn voor het onderzoek. In de fragmenten zijn geluiden en stemmen te horen, maar onduidelijk is van wie.

De volledige ontcijfering kan nog dagen tot weken op zich nemen. Over de inhoud van de gesprekken werd nog niets bekendgemaakt.

Video: Opnamen uit zwarte doos gehaald

Tweede zwarte doos

De tweede zwarte doos van het verongelukte toestel van Germanwings zou woensdag gevonden zijn. De belangrijke inhoud van de Flight Data Recorder (FDR) ontbreekt echter. De geheugenkaart is niet aanwezig.

Op de Flight Data Recorder staan alle technische gegevens van de vlucht, waaronder de gegevens over de motoren. Toch sluiten de onderzoekers niet uit dat de informatie van de cockpitgesprekken voldoende is om de oorzaak van de ramp te achterhalen. 

Video: Omhulsel van tweede zwarte doos gevonden

Daling

Tijdens de persconferentie van de Franse onderzoeksraad BEA werd woensdag gemeld dat de prioriteit nu ligt bij het vinden van de grote brokstukken. De kans dat alle brokstukken worden teruggevonden is klein.

De onderzoekers hebben nog geen verklaring voor de plotselinge daling die door het toestel is ingezet. De laatste geregistreerde hoogte van het toestel was 10.000 voet (3 kilometer).

Na een routinecontact tussen de piloten en de luchtverkeersleiding om 10.30 uur werd de daling een minuut later plotseling zichtbaar op de radar. Deze daling duurde zeker 8 minuten, waarin geen contact is geweest tussen de piloten en de luchtverkeersleiding. De onderzoekers hebben dit uitblijven van contact nog niet kunnen verklaren.

Door crash in stukken

BEA stelt dat het vliegtuig niet in de lucht uiteen is gevallen. Dan waren de brokstukken over een groter gebied verspreid geweest. Het lijkt er op dat het toestel door de crash in veel stukken uiteen is gebroken. Ook uit de radargegevens blijkt dat toestel tot aan de impact intact is geweest. Plotseling drukverlies wordt ook uitgesloten.

De onderzoekers nemen ook de rol van de weersomstandigheden mee in hun zoektocht naar de oorzaak van de ramp. Afgaande op de eerste informatie iijkt er echter geen sprake te zijn geweest van exceptionele omstandigheden.

De Franse onderzoekers krijgen hulp van Duitse collega's, vliegtuigfabrikant Airbus, de motorenfabrikant General Electric en de Spaanse luchtvaartautoriteiten bij het onderzoek. 

Lufthansa liet woensdagavond weten dat de vertraging waarmee de vlucht vanuit Barcelona vertrok niets te maken heeft gehad met het toestel zelf, maar met drukte op het Spaanse vliegveld. Ook benadrukte de moedermaatschappij van Germanwings dat het toestel bij vertrek technisch in uitstekende staat verkeerde.

Hollande

De Franse president François Hollande verklaarde woensdag dat hij ervan overtuigd is dat de oorzaak van de ramp wordt achterhaald. Hij zei dat woensdag bij de rampplek tegen de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Spaanse premier Mariano Rajoy.

Video: Beelden van de zoekwerkzaamheden in Frankrijk

Volg ook ons liveblog (gesloten) | Dit is wat we nu weten over de vliegramp in Frankrijk | Dossier vliegramp Germanwings