In maart van 2015 stort in de Franse Alpen een passagiersvliegtuig neer van de Duitse maatschappij Germanwings. Een overzicht van de gebeurtenissen tijdens de ramp en de periode erna. 

Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf en is neergestort in de Franse Alpen.

Het passagiersvliegtuig verdween op 24 maart om iets voor 11.00 uur van de radar. Het was onderweg van Barcelona in Spanje naar de Duitse stad Düsseldorf.

Het toestel is neergekomen bij de plaats Prads-Haute-Bléone, tussen Barcelonnette en Digne-les-Bains in de Franse Alpen.

De A320 van Germanwings kwam neer op circa 2.000 meter hoogte, ten noordwesten van de stad Nice.

Vluchtroute en plek van de crash

Vluchtroute en plek van de crash

De copiloot heeft het vliegtuig moedwillig laten dalen, tot het neerstortte.

"Het lijkt erop dat hij het toestel wilde vernietigen," zei de Franse openbaar aanklager Brice Robin destijds. 

Uit de gegevens van de Cockpit Voice Recorder (CVR) is gebleken dat de gezagvoerder de cockpit had verlaten, mogelijk om zijn behoefte te doen. Vervolgens kwam hij de cockpit, ondanks herhaaldelijk bonzen op de deur, niet meer binnen. 

De copiloot schakelde de automatische piloot uit en zette handmatig een daling in die eindigde met de noodlottige crash op een berghelling. De Franse aanklager gaat er vanuit dat de copiloot de gezagvoerder moedwillig heeft buitengesloten, om vervolgens het vliegtuig te laten neerstorten. 

De copiloot is een 27-jarige Duitser en had psychische problemen.

De copiloot had twee weken eerder van een psychiater te horen gekregen dat hij moest worden opgenomen voor zijn psychische problemen.

Met iets meer dan 600 vlieguren was hij geen ervaren piloot, maar volgens Lufthansa was zijn vliegvaardigheid "onberispelijk". Alle piloten worden, zo benadrukte de directeur van Lufthansa donderdag, uitvoerig getest, ook middels psychologische tests. De jonge piloot werkte sinds 2013 voor Germanwings, en begon in 2008 aan zijn opleiding. 

Naar aanleiding van een onderzoek naar de vliegramp, is geadviseerd om piloten strenger te controleren en meer medische controles uit te voeren om soortgelijke rampen te voorkomen. 

Het bergen van lichamen heeft weken in beslag genomen.

Op 19 mei waren alle lichamen van de 150 mensen geborgen. Er is met honderden brandweerlieden, driehonderd gendarmes, zeker tien helikopters en een militair vliegtuig gezocht.

De vliegramp heeft één Nederlands leven geëist.

Het gaat om een 20-jarige vrouw uit Deurne. In het vliegtuig zaten voor de rest mensen uit onder andere Duitsland, Spanje, Verenigde Staten en Groot-Brittannië. 

Onder de slachtoffers waren zestien leerlingen en twee leraren van een gymnasium in Haltern am See, die voor een uitwisseling een week in de buurt van Barcelona hadden verbleven.

Het neergestorte vliegtuig was een dag voor de ramp gerepareerd.

Een dag voor de ramp is een technisch probleem aan het vliegtuig verholpen. Het betrof de zogeheten Nose Landing Door, een klep aan de romp van het vliegtuig. Volgens Lufthansa (moedermaatschappij van Germanwings) had het mankement niets met de veiligheid te maken, maar veroorzaakte het geluidsoverlast.

Eerder meldde de luchtvaartmaatschappij dat het toestel maandag 'een routinecontrole' had gehad. Een tweejaarlijkse grotere beurt, de zogeheten c-check, is in de zomer van 2013 nog uitgevoerd. 

Het toestel was 24 jaar oud; dat is volgens kenners heel normaal. De Airbus heeft in totaal 58.300 vlieguren gemaakt.

In beeld: Vliegtuigramp in Frankrijk

Een Airbus A320 van de Duitse vliegmaatschappij Germanwings met aan boord 144 passagiers en 6 bemanningsleden is dinsdag neergestort in het zuiden van Frankrijk. © ANP
Hulpdiensten gaan in groten getale ter plaatse. © ANP
Het gaat om een moeilijk onherbergzaam hooggelegen gebied dat niet te bereiken is met voertuigen. © ANP
Een Franse reddingshelikopter is nabij de rampplek geland en sluit de kans op overlevenden uit. © ANP
Uit vluchtgegevens blijkt dat het toestel in ongeveer tien minuten van kruishoogte (circa tien kilometer hoogte) naar beneden is gestort. © ANP
Nabestaanden op de luchthaven van Barcelona. © ANP
De gezagvoerder van het toestel had 10 jaar ervaring en heeft ruim 6000 vlieguren gemaakt, liet CEO Thomas Winkelmann van de maatschappij op een persconferentie weten. © ANP
Woordvoerder Florian Grenzdorfer van Lufthansa staat de pers te woord over het neergestorte toestel van Germanwings in de Franse Alpen. © ANP
Vlucht 4U 9525 van Germanwings verongelukte dinsdag. Aan boord waren 144 passagiers en zes bemanningsleden. © ANP
Dat heeft de Franse president François Hollande bevestigd. Er zouden geen overlevenden zijn, melden de Franse autoriteiten. © ANP
Ook bondskanselier Angela Merkel heeft een persconferentie gegeven. "Dit zijn uren van grote onzekerheid en verdriet." © ANP
Germanwings verandert logokleur in zwart-grijs. © ANP
De eerste brokstukken van het toestel zouden al gevonden zijn op 2.000 meter hoogte. © ANP
De Franse president Francois Hollande met koning Felipe VI en Letizia van Spanje. Spaanse autoriteiten melden dat er 45 personen met een Spaanse achternaam in het vliegtuig zaten. © ANP
Het toestel is neergekomen bij de plaats Prads-Haute-Bléone, ten noorden van Digne-les-Bains in de Franse Alpen. © ANP
Nabestaanden komen bijeen op luchthaven El Prat in Barcelona. © ANP
Journalisten verzamelen zich op het vliegveld van Dusseldorf voor de persconferentie over de crash. © ANP
De route die het toestel van Germanwings vloog, was niet ongebruikelijk. Maandag vloog een A320 met hetzelfde vluchtnummer nog via dezelfde route van Barcelona naar Düsseldorf. © ANP
Franse president Hollande met koning Felipe VI en koningin Letizia van Spanje bij een spoedbijeenkomst in Parijs. © ANP
Duitse media melden dat 16 leerlingen van een schoolklas in het vliegtuig zaten. Op de school in Haltern am See komen leerlingen bijeen. © ANP