Vlucht QZ8501 van AirAsia stortte op zondag 28 december 2014 in zee. Het toestel was met 162 mensen aan boord opweg van Surabaya in Indonesië naar Singapore. Over de oorzaak van de ramp tast men nog in het duister. Vier dingen die we nog níet weten over deze ramp:

1. Waardoor het vliegtuig is neergestort.

Het laatste contact dat de luchtverkeersleiding had met de piloot ging over slechte weersomstandigheden. De gezagvoerder vroeg toestemming om hoger te gaan vliegen, maar kreeg die niet omdat er al zes andere toestellen in hetzelfde luchtruim vlogen.

Vier minuten later verdween vlucht QZ8501 van de radar. In zee gestort, zo bleek uren later. Over de oorzaak van de ramp is tot op heden weinig bekend en het onderzoek leunt volledig op analyse van de wrakstukken en de zwarte dozen.

Een eerste analyse van geborgen wrakstukken wijst er volgens de onderzoekers op dat het vliegtuig in de lucht uiteenbrak, omdat de cabinedruk in korte tijd sterk veranderde door de snelle daling van het toestel. De bemanning heeft geen tijd gehad om de druk in die korte tijd bij te stellen.

2. Waar de vele lichamen zijn.

Ruim een week na de ramp zijn er nog maar 48 van de 162 lichamen geborgen. Dit ondanks een grootschalige internationale zoektocht waarbij schepen, vliegtuigen en helikopters worden ingezet.

Met sonarsignalen zijn de vermoedelijk vijf grootste delen van het vliegtuigwrak geïdentificeerd, maar door het ruige weer, modder en slib maken is het duikers nog niet gelukt een goed beeld van het gebied te krijgen.

3. Of het vliegtuig daar wel mocht vliegen.

Indonesië heeft een onderzoek ingesteld naar de werkwijzen van AirAsia nadat recent werd beweerd dat de lowbudget-maatschappij niet op zondagen - de dag van de ramp - van Surabaya naar Singapore mag vliegen.

Tot nadere order zijn alle vluchten van AirAsia op die route geannuleerd. Het Indonesische ministerie van Transport heeft ook alle functionarissen die het vliegtuig toestemming gaven om te vliegen geschorst. AirAsia weigert te reageren op deze kwestie tot het onderzoek is afgerond. 

4. Welke informatie de zwarte dozen zullen geven.

Indonesische zoekteams hebben beide zwarte dozen gevonden en opgedoken van de bodem van de Javazee.

Onderzoekers hebben mogelijk een maand nodig om alle informatie op de zogeheten cockpit voicerecorder  uit te lezen. Op de voicerecorder staat informatie over het radioverkeer en gesprekken tussen piloten.

Ook de datarecorder is terecht. Daarop staan de gegevens over de vlucht.

Zie ook: Wat we al weten over de ramp met AirAsia

Dossier vliegramp AirAsia