In de zoektocht naar het vermiste vliegtuig van AirAsia zijn tientallen lichamen en brokstukken van het toestel gevonden. Ook de zwarte dozen zijn gevonden. Dit weten we inmiddels over de vlucht.

Het toestel met vluchtnummer QZ8501 was op zondag 28 december onderweg van de Javaanse stad Surabaya naar Singapore.

Het vliegtuig had om 8.30 uur (lokale tijd) moeten landen. Maar tegen 7.24 uur (Singaporese tijd) verloor de verkeersleiding het contact met de bemanning. Dat was ongeveer drie kwartier na het opstijgen.

Er waren 162 mensen aan boord van het vliegtuig, onder wie zes bemanningsleden uit Indonesië en één uit Frankrijk. Verder waren aan boord van het vliegtuig 149 Indonesische passagiers, drie Zuid-Koreaanse passagiers, één Singaporese, één Maleisische en één Britse passagier. Onder hen zijn zestien kinderen en één baby.

Het toestel ligt op de zeebodem.

Het hoofd van de zoekoperatie Bambang Soelistyo liet na een paar uur zoeken al weten dat het vliegtuig waarschijnlijk op de zeebodem zou liggen. Dat bleek correct: de Indonesische luchtmacht zag enkele dagen na de ramp een "schaduw" in de vorm van een vliegtuig in het ondiepe water bij de wrakstukken. 

Meer dan 1.100 reddingswerkers werden op de been gebracht om te zoeken naar het vermiste vliegtuig. Ze komen uit onder meer Indonesië, Singapore, Australië, Maleisië en Zuid-Korea. In totaal zoeken meer dan dertig schepen, vijftien vliegtuigen en zeven helikopters naar het toestel van AirAsia.

Het bergen van de lichamen kost tijd.

Dat komt mede door het slechte weer in het gebied. Tot dusver zijn slechts 53 lichamen geborgen. Ze zijn volgens het hoofd van de opsporings- en reddingsoperatie "opgezwollen maar intact".

Op ongeveer tien kilometer van de plek waar vlucht QZ8501 voor het laatst contact had met de luchtverkeersleiding werden tientallen lichamen en veel brokstukken van het toestel, waaronder de vleugels, de romp, delen van de binnenkant van het toestel en passagiersstoelen, gevonden. 

Beide zwarte dozen zijn geborgen.

Duikers hebben de twee zwarte dozen gevonden en teruggehaald van de bodem van de Javazee. Op de daterecorder staan gegevens over de vlucht en op de zogeheten cockpit voicerecorder, staat informatie over het radioverkeer en gesprekken tussen piloten. 

De zwarte dozen zijn een cruciaal onderdeel van het onderzoek naar de crash van het toestel.

Slecht weer kan een oorzaak zijn van de crash.

De piloot vroeg vlak voor de verdwijning of hij zijn koers mocht wijzigen om een onweerswolk te ontwijken. Vanwege het drukke vliegverkeer kon de piloot niet direct toestemming krijgen. Vlak daarna verdween het toestel van de radar.

De piloot heeft geen noodsignaal afgegeven. Piloten zijn getraind om zich eerst op de noodsituatie te richten en pas contact op te nemen zodra ze hun handen weer vrij hebben.

Toestellen van Airbus hebben geavanceerde boordcomputers die de vlucht op slechte weersomstandigheden kunnen aanpassen. De radar aan boord geeft ruim van tevoren gedetailleerde informatie over het weer. Normaal gesproken is er genoeg tijd om de koers te verleggen.

Maar een combinatie van slecht weer en menselijke fouten hebben een rol gespeeld bij eerdere vliegrampen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het Air France-toestel dat in 2009 in de Atlantische Oceaan neerstortte.

Een eerste analyse van geborgen wrakstukken wijst er volgens de onderzoekers op dat het vliegtuig in de lucht uiteenbrak, omdat de cabinedruk in korte tijd sterk veranderde door de snelle daling van het toestel. De bemanning heeft geen tijd gehad om de druk in die korte tijd bij te stellen. 

Op dinsdag 20 januari verklaarde de Indonesische minister van Transport dat uit radardata blijkt dat het vliegtuig te snel steeg en daarna ging "overtrekken". 

Metaalmoeheid is niet waarschijnlijk.

De luchtdruk verandert bij het opstijgen en landen. Daardoor kan metaalmoeheid ontstaan. Het verongelukte vliegtuig heeft 13.600 vluchten gemaakt en is ruim 23.000 uur in de lucht geweest, vaak in vochtige omstandigheden. Dat kan corrosie versnellen. Maar omdat dit vliegtuig slechts zes jaar oud is, is metaalmoeheid geen waarschijnlijke oorzaak van de verdwijning.

De Airbus A320-200 is sinds 2008 onderdeel van de vloot van AirAsia. Half november heeft het toestel nog een onderhoudsbeurt gehad.

Ook terrorisme of een massamoord kunnen mogelijke verklaringen zijn. Maar daar zijn geen aanwijzingen voor.

AirAsia heeft een goede naam.

De grootste Aziatische prijsvechter staat bekend als een goede luchtvaartmaatschappij met een moderne vloot. Al zes jaar op een rij is het Maleisische moederbedrijf door adviesbureau Skytrax benoemd tot beste prijsvechter ter wereld.

Dochtermaatschappij AirAsia Indonesia is in 1999 opgericht als Awair. In 2005 kreeg het zijn huidige naam. Het bedrijf mocht eerder vanwege zorgen over de veiligheid niet binnen de Europese Unie vliegen. In juli 2010 is dat verbod opgeheven.

Sinds de oprichting zijn nog geen ongelukken gebeurd met toestellen van AirAsia Indonesia. Het bedrijf heeft een sterke link met Maleisië.

De piloot en copiloot van het vermiste vliegtuig hebben volgens de maatschappij veel ervaring. De gezagvoerder heeft in zijn hele carrière meer dan twintigduizend vlieguren gemaakt, waarvan 6.100 uren in de A320 voor AirAsia. De copiloot heeft 2.275 uren met het toestel gevlogen.

Dossier met alle berichten