AMSTERDAM - Medewerkers van Nederlandse multinationals dragen bij aan de campagnegelden voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

De namen van bedrijven duiken veelvuldig op in de lange lijst met gedoneerde geldsommen, zo blijkt uit gegevens van The Sunlight Foundation.

Volgens een besluit van het Congres in de Verenigde Staten moet van elke donatie van meer dan 200 dollar aan een politieke campagne inzichtelijk zijn wie dat bedrag gaf en aan welke kandidaat.

Ook moet te zien zijn voor welk bedrijf hij of zij werkt, wat zijn functie daar is en welk bedrag er is gedoneerd. Zo is na te gaan wie er denkt belang te hebben bij het financieel steunen van een kandidaat voor een regeringspost, of dat nu een gouverneur of de president is.

Patronen

De Sunlight Foundation houdt al deze donaties bij. "Patronen in donaties kunnen belangrijke informatie bevatten voor stemmers, onderzoekers en anderen. En in sommige gevallen kan een cluster van donaties binnen één bedrijf erop duiden dat er een 'gebundelde' contributie komt uit die organisatie", schrijft het instituut.

Nederlandse multinationals duiken regelmatig op tussen alle donaties die worden gedaan door Amerikaanse staatsburgers aan gouverneurs, senatoren en presidentskandidaten. Zo blijkt dat er onder de naam van Aegon 2,5 miljoen dollar (1,95 miljoen euro) is gedoneerd sinds 1990.

Philips, Reed Elsevier en Unilever zijn ieder goed voor ongeveer 2 miljoen dollar (1,56 miljoen euro). In de huidige presidentscampagne gaat het meeste geld naar Barack Obama, zo blijkt.

Individuele bijdragen

De bedrijven laten echter stuk voor stuk weten zelf niets te doneren aan welke politieke campagne dan ook. "De donaties waarin onze bedrijfsnaam bij opduikt, zijn individuele bijdragen van werknemers", klinkt het uit de mond van woordvoerders van Philips, ING en ABN Amro.

Het zijn voornamelijk zogenoemde PAC’s (Political Action Committees) die doneren. Dat zijn groepen, die indirect een kandidaat steunen. Woordvoerders van Aegon en Reed Elsevier zeggen dat dat ook bij hun bedrijven de meest voorkomende manier is waarop medewerkers geld doneren.

Belang van het bedrijf

De woordvoerder van Reed Elsevier laat echter wel weten dat die donaties niet zomaar alle kanten op gaan. "Het PAC wordt gebruikt om politieke kandidaten te steunen die dezelfde kijk op belangrijke politieke standpunten hebben als ons bedrijf."

Ook Greg Tucker, senior vice president van Aegon, geeft aan dat zijn bedrijf niet zelf doneert. "Maar natuurlijk is het wel zo dat deze mensen medewerkers zijn van dit bedrijf en dus ook voor een deel denken vanuit het belang van het bedrijf.

Als Aegon zeggen wij niet dat we liever hebben dat onze medewerkers stemmen op een bepaalde kandidaat, maar we zijn wel blij dat onze mensen politiek actief zijn, dat stimuleren wij ook."

Directeuren

Tegelijk kunnen ook directeuren geld doneren. Immers ook zij hebben belangen en ook die donaties zijn in te zien. Zo duikt de directeur van het bedrijf East Resourses, Terence Pegula, op bij de grootste som gedoneerd geld.

175.000 dollar ging er naar een campagne van de Republikeinse gouverneur van Pennsyllvania, Tom Corbett. Zijn vrouw doneerde nog eens 100.000 dollar. Opvallend genoeg deden zij de donatie niet onder de bedrijfsnaam East Resourses, maar onder de naam van Shell. De Nederlandse energiegigant nam het bedrijf eind 2010 over.

Shell

"Blijkbaar is er vanuit East Resourses geld gedoneerd. Shell zelf doet dat niet, al zijn er bepaalde organisaties in de VS die het vervolgens hebben doen voorkomen alsof Shell de donatie heeft gedaan", aldus een woordvoerder.

Desalniettemin is, dankzij de verkiezing van Corbett en de besluiten die hij daarna nam, Shell nu in de staat aan het boren naar ethaan en mag het bedrijf er een fabriek starten.