Mitt Romney past strategie aan

AMSTERDAM - Nu president Barack Obama uitloopt op Mitt Romney in peilingen in de belangrijke swing states, vindt het team van de Republikeinse kandidaat het tijd voor een aanpassing van de campagnestrategie.

In de afgelopen maanden heeft Romney de zittende president bijna uitsluitend aangevallen op diens aanpak van de economische problematiek. Romney gaat zich nu meer richten op andere zaken, zoals het buitenlands beleid, het gevaar van China, en de toon die Washington voert. De economie blijft wel de dominante focus houden. 

Dat heeft een belangrijke campagneadviseur van Romney gezegd tegen de vooraanstaande 'White House-watcher' Politico. Maandag verschenen de eerste nieuwe reclamespotjes die bij de nieuwe strategie horen. In het eerste filmpje stelt Romney dat ''valsspelers zoals China'' aangepakt moeten worden en dat nieuwe markten aangeboord moeten worden.

In een tweede spotje wordt Obama meer direct aangevallen: hij laat Amerikaanse gezinnen in de steek door de schuld op te laten lopen, luidt de kritiek. Met de nieuwe spotjes richt Romney zich specifiek tot de inwoners van een bepaalde swing state. De Republikeinse frontrunner probeert duidelijk te maken hoe Obama de staat in de steek heeft gelaten, en hoe hij het zelf beter zou doen. 

Negatief

Volgens Politico zijn verschillende mensen uit het team van Romney van mening dat de spotjes vooral negatief moeten zijn ten aanzien van Obama.

Romney gaat volgens Stevens vanaf nu ook alles op alles zetten op de 'Hispanic vote' voor zich te winnen. Zo gaat hij benadrukken dat Obama geen duidelijke plannen heeft opgesteld om de immigranten van Latijns-Amerikaanse komaf in de VS aan een baan te helpen.

Amerikanen met een Latijns-Americaanse achtergrond stemmen overwegend op Obama, zo blijkt nog altijd uit peilingen.

Lees meer over:
Tip de redactie