SAN FRANCISCO/WASHINGTON - Met nog enkele dagen te gaan voor Super Tuesday draaien de presidentskandidaten overuren.

In de hoogste versnellingen vliegen Hillary Clinton, Barack Obama, John McCain en Mitt Romney letterlijk van hot naar her om maar zoveel mogelijk zieltjes te winnen en kiezers te trekken voor de zo belangrijke dinsdag wanneer er in meer dan twintig staten voorverkiezingen worden gehouden.

Wervelwindtoer

Kriskras trekken de kandidaten door Amerika om hun boodschap te verkondigen. Clinton trok zaterdag door Californië, Arizona en New Mexico en zal verder gaan met een 'wervelwindtoer' van Missouri naar Massachusetts.

Obama gaf zaterdag acte de présence in Idaho, Minnesota en vloog naar Missouri. Zondag was het al niet anders. Even snel naar Delaware voordat hij naar huis vloog in Chicago om daar de Superbowl op tv te bekijken, de belangrijkste American footballwedstrijd van het jaar.

Volle zalen

Overal waar ze komen trekken ze volle zalen. Duizenden studenten hoorden Hillary in het zuiden van Californië aan en Obama verbreekt keer op keer bezoekersrecords.

In Boise, Idaho, stond de teller zaterdag op 12.000 nadat hij eerder in de week al meer dan 15.000 toeschouwers trok in Denver, Colorado, en circa 13.000 in Phoenix, Arizona. Maar ook als Hillary of Obama niet in de buurt zijn wordt er driftig campagne gevoerd, en niet alleen op televisie.

Oprah Winfrey

Oud-president Bill Clinton moet maandag uit naam van zijn vrouw de menigte vermaken in Californië. Talkshowkoningin Oprah Winfrey en de dochter van wijlen president Kennedy doen hetzelfde voor Barack Obama.

Mochten de kandidaten en hun medestanders toevallig een keer niet in de buurt zijn, dan doen lawines aan reclameboodschappen hun werk. In de aanloop naar dinsdag zijn Obama en Hillary een mediablitz begonnen die on-Amerikaanse proporties heeft aangenomen.

Nooit eerder werden er tijdens voorverkiezingen in zoveel staten reclamespotjes uitgezonden voor zo'n astronomisch bedrag. In bijna alle 22 staten waar dinsdag Democratische voorverkiezingen plaatshebben verspreidden ze hun boodschap in een 19 miljoen dollar kostende campagne.