Een huid die regelmatig flink verbrandt, is voor altijd beschadigd. Ook ben je na het zonnen vatbaar voor infecties. Zorgzaam zonnen is dus nodig. Een goede bescherming bestaat uit een verzorging voor- en achteraf. Hoe doe je dat en waarmee?

Op een mooie zomerdag genieten van de zon is heerlijk, maar heeft na langere tijd ook nadelige gevolgen.

Door verbranding veroudert de huid erg snel, waardoor je eerder rimpels krijgt dan normaal.

De dagen nadat je te lang in de zon hebt gezeten, ben je extra vatbaar voor infecties als een koortslip. Ook loop je het risico op een zonnesteek.

Lange termijn

Op lange termijn kun je zelfs de oogziekte staar of huidkanker krijgen. Verstandig zonnen is dus hard nodig om je huid en ogen niet blijvend te beschadigen.

Tot op zekere hoogte beschermt de huid zichzelf. Onder invloed van zonlicht maakt de huid pigment aan, waardoor je bruin wordt. Zonnestralen krijgen zo minder kans om in de huid door te dringen.

Kleine kinderen vormen nog bijna geen pigment, waardoor zij van nature onvoldoende beschermd zijn. Daarom is het erg belangrijk kleine kinderen goed in te smeren.

Pigment

Bij volwassenen bepaalt de dikte van de huid, samen met de hoeveelheid pigment, het huidtype. Hoe dikker en donkerder de huid, hoe minder kans op verbranding. Toch is het altijd noodzakelijk om de huid extra te beschermen met een zonnebrandmiddel.

Het beste kun je je voor het zonnen dus goed insmeren met een zonnebrandcrème. Het zonnefilter in deze crème houdt schadelijke uv-stralen tegen. Op deze manier zorgt de crème ervoor dat de huid niet verbrandt, minder snel veroudert en dat zich later geen huidkanker kan ontwikkelen.

Huidtypes

Welke soort crème bij jouw huid past, is afhankelijk van je huidtype. In de tabel hieronder kun je zien wat voor huidtype jij hebt en met welke factor zonnebrandcrème je je moet insmeren om niet te verbranden.

Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit)

factor 30

Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam)

factor 15-20

Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin)

factor 10-15

Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel)

factor 5-10

Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype

factor 30/50

Het type crème dat je gebruikt is ook afhankelijk van de sterkte van de zon (en de tijd die je wilt zonnebaden). De sterkte van de zon - de zonkracht - wordt uitgedrukt in een cijfer. Hoe sterker de zonkracht, hoe meer UV-straling, hoe sneller je verbrandt. Met de volgende formules kun je uitrekenen hoe lang je onbeschermd in de zon kunt zitten:

Huidtype 1: maximale tijd in de zon = 67 minuten/zonkracht
Huidtype 2: maximale tijd in de zon = 100 minuten/zonkracht
Huidtype 3: maximale tijd in de zon = 200 minuten/zonkracht
Huidtype 4: maximale tijd in de zon = 300 minuten/zonkracht

Antizonnebrandmiddel verlengt

De beschermingsfactor in een antizonnebrandmiddel verlengt het aantal minuten dat iemand in de zon kan blijven zonder te verbranden. Met beschermingsfactor 8 kan iemand met een gevoelige huid bijvoorbeeld 8 x 10 minuten = 80 minuten de zon in zonder te verbranden.

Opnieuw insmeren na 80 minuten verlengt deze tijd niet. Een crème met een hogere factor voorkomt roodheid en verbranding, maar gaat het bruin worden niet tegen. Je hoeft dus niet bang te zijn om wit te blijven.

Een belangrijke tip: ga niet te zuinig met zonnebrandcrème om. De filters in de producten werken optimaal wanneer ten minste 30 ml per keer over het lichaam wordt uitgesmeerd. De meeste mensen gebruiken nog niet eens de helft.

Tien gouden zonregels

Op initiatief van de Nederlandse Kankerbestrijding Koningin Wilhelmina Fonds, hebben deskundigen op het gebied van UV-straling en huidaandoeningen tien richtlijnen opgesteld:

1. Geniet van de zon, maar met mate. Ook als je een goede zonnebrandcrème gebruikt.

2. Voorkom verbranding. Laat de huid eerst voorzichtig wennen aan de zon en blijf de eerste dagen niet te lang in de felle stralen. Je huid kan zich zo wat verdikken en langzaam bruin worden, waardoor hij een natuurlijke bescherming biedt tegen verbranding.

3. Zoek de schaduw op tussen 12.00-15.00 uur, de zon is dan het sterkst. Dit geldt vooral in de Benelux. In andere landen kan dit anders zijn, informeer hiernaar op je vakantieadres.

4. Draag in de volle zon een pet of hoed en gebruik een zonnebril, om een zonnesteek te voorkomen.

5. Bescherm je huid met een goede zonnebrandcrème. Ook wanneer je al een bruine teint hebt. Wees bovendien voorzichtig in de bergen, waar de stralen intenser zijn. Denk erom dat bewolking en wind de intensiteit van de stralen niet altijd verminderen, ook al voelt het niet warm aan. Wees ook voorzichtig met medicijnen en alcohol in de zon. Vraag bij twijfel altijd advies aan je huisarts.

6. Neem alleen een zonnebad - in de zon of onder de zonnebank - als je minimaal 16 jaar bent en huidtype 2, 3 of 4 hebt.

7. Volg de gebruiksaanwijzing van de zonnebank nauwkeurig op.

8. Vraag in een zonnestudio altijd om persoonlijk advies.

9. Ga niet in de zon en zeker niet onder de zonnebank als je huid vreemd reageert met bijvoorbeeld jeuk, uitslag of snelle verbranding. Vraag bij twijfel altijd advies aan je huisarts.

10. Bij sommige huidaandoeningen helpt UV-straling, bij andere juist niet. Hiervoor bestaan speciale zonnebanken. Vraag je huisarts om advies.

Hoe gevoelig is jouw huid voor zonnebrand? Doe de test!