Vrijdag 1 juli 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
AutoWeek

Elektrische auto met caravan is vaak te zwaar voor je rijbewijs: dit kun je doen

Elektrische auto's die een aanhanger mogen trekken, zijn allang geen zeldzaamheid meer. Maar doordat die volledig elektrische modellen vaak erg zwaar zijn, zit je met een flinke caravan al snel aan het maximale trekgewicht met alleen een rijbewijs B. Dit zijn de oplossingen om toch legaal op pad te gaan.
Door: Paul Cnossen

Bentley pleitte vorige week voor het oprekken van de rijbewijsgrenzen, omdat de toegestane massa's van zijn stekkerauto's te hoog zouden zijn voor een B-rijbewijs. Dat is letterlijk een luxeprobleem, maar ook bij minder exclusieve elektrische auto's kun je in de moeilijkheden komen wanneer je met alleen rijbewijs B op pad wil gaan.

Waar je met een gemiddelde middenklasser met brandstofmotor een behoorlijke aanhanger mag trekken voordat je boven het toegestane treingewicht van 3.500 kg komt, zit je daar met een elektrische auto al gauw aan. Deze bovengrens geldt namelijk voor wat de combinatie mág wegen, dus de optelsom van de maximaal toegelaten massa's van de auto en de aanhangwagen. Is deze optelsom meer dan 3.500 kg, dan is een B+code 96 of BE rijbewijs noodzakelijk.

Om het probleem te illustreren, zetten we een drietal modellen van Volkswagen onder elkaar.

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 110 kW/150 pk (alleen benzine)

  • Maximaal toegelaten massa van de auto is 2.060 kg
  • Maximaal bruto laadvermogen van de te trekken aanhangwagen binnen de grenzen van het B-rijbewijs is (3.500 kg-/-2.060 kg=) 1.440 kg

Volkswagen Passat 1.4 TSI PHEV (benzine+elektrisch)

  • Maximaal toegelaten massa van de auto is 2.270 kg
  • Maximaal bruto laadvermogen van de te trekken aanhangwagen binnen de grenzen van het B-rijbewijs is (3.500 kg-/-2.270 kg=) 1.230 kg

Volkswagen ID.4 77 kWh met 128 kW/174 pk (elektrisch)

  • Maximaal toegelaten massa van de auto is 2.660 kg
  • Maximaal bruto laadvermogen van de te trekken aanhangwagen binnen de grenzen van het B-rijbewijs is (3.500 kg-/-2.660=) 840 kg

Met andere woorden: hoewel sommige uitvoeringen van de elektrische ID.4 tot wel 1.400 kilo mogen trekken, blijft er uiteindelijk maar 840 kilo over als je alleen een rijbewijs B hebt.

Wie af en toe een aanhangertje trekt, zal weinig moeite hebben met het bovenstaande. Maar zeker nu een vakantie met de caravan razend populair is, komt menig automobilist in de knoei met het rijbewijs.

Tesla
Met deze combinatie zul je in Nederland niet zo snel de weg op mogen met je huidige rijbewijs B.
Vier oplossingen om toch legaal op pad te gaan
  • Je haalt het rijbewijs B+code 96. Je mag dan een combinatie met een maximaal toegestaan laadvermogen van 4.250 kilo besturen, ongeacht de massa van de auto of aanhangwagen. In de praktijk wordt er nauwelijks gekozen voor dit rijbewijs, omdat het examen gelijk is aan dat van het veel uitgebreidere rijbewijs BE.
  • Je haalt het rijbewijs BE, waarmee je een aanhanger met een maximaal bruto laadvermogen van 3.500 kilo mag trekken. Daar komt de toegelaten maximale massa van de trekauto dus nog bij.
  • Je gaat met een aanhanger van maximaal 750 kilo op pad. Deze mag je namelijk altijd trekken met je B-rijbewijs, ook al overschrijd je daarmee het gezamenlijke bruto laadvermogen van 3.500 kilo voor auto en aanhanger.
  • Je laat het bruto laadvermogen van je auto en/of aanhanger verlagen bij de RDW, zodat je onder de 3.500 kilo uitkomt. Dit lijkt lachwekkend, maar zelfs de ANWB reikt het in specifieke gevallen als oplossing aan.
Zonder het juiste rijbewijs ga je onverzekerd de weg op

Als je al jarenlang zonder BE met een zware aanhanger rijdt, maar nu wél een extra papiertje moet halen omdat je overstapt in een elektrische trekauto, dan lijkt dat onzin. Wim Vermeer van de gelijknamige rijschool in Bunschoten waarschuwt: "Veel mensen onderschatten met hoeveel kilo ze op stap zijn, terwijl die massa wel degelijk veel invloed op het rijgedrag van de combinatie heeft. Daarbij komt dat je zonder de juiste papieren gewoon niet verzekerd bent, wat grote gevolgen kan hebben in het geval van schade."

Een cursus voor het BE-rijbewijs duurt vaak niet langer dan twee dagen. Wie voor de vakantie nog 'even' het rijbewijs wil halen, heeft wel een probleem. "De wachttijden bij het CBR zijn enorm opgelopen, het wordt op zijn vroegst medio augustus dat je examen kan doen", weet Vermeer.

Beeld uit video: Kan je met elektrische auto én caravan op vakantie?5:54
Afspelen knop

Kan je met elektrische auto én caravan op vakantie?

Kan je met elektrische auto én caravan op vakantie?

nujij commentLees 200 reacties
Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Aanbevolen artikelen