Op veel plekken in Utrecht worden straten opnieuw ingericht, liggen er nieuwbouwplannen of wordt de infrastructuur aangepast. Deze werkzaamheden gaan in de meeste gevallen gepaard met veel hinder voor onder meer het verkeer. De gemeente heeft een overzicht gemaakt van gebieden in de stad waar de komende tijd veel gaat gebeuren.

In het overzicht wordt het gebied ten oosten van de binnenstad genoemd. Dit jaar moeten de werkzaamheden aan de Oudwijkerdwarsstraat, Lange Nieuwstraat en de Tolsteegbarrière worden afgerond. Daarnaast wordt er in 2021 gewerkt aan de Nachtegaalstraat, Burgemeester Reigerstraat, Nobelstraat en het Malieblad.

Daarnaast liggen er plannen om de komende tijd aan de slag te gaan in het gebied ten noordwesten van station Utrecht Centraal. Hieronder vallen onder meer de Westelijke Stadsboulevard, het Westplein/Lombokplein, de Amsterdamsestraatweg, het Oudenoord en de Kaatstraat.

De eerste van deze projecten starten over ongeveer anderhalf jaar. Voor sommige locaties zijn de plannen echter nog niet definitief. De gemeente zegt dat het eventuele besluit over de herinrichting van de Noordelijke Randweg Utrecht ook invloed zal hebben op de bereikbaarheid van de west- en noordkant van de stad.

Ook het gebied ten zuidwesten van Utrecht Centraal is in kaart gebracht. Hieronder vallen de Dichterswijk en de Merwedekanaalzone. De busbaan Dichterswijk is onlangs afgerond. De komende jaren wordt onder meer gebouwd ten zuidwesten van het stationsgebied. Hier verrijzen binnenkort bijvoorbeeld Wonderwoods en Galaxy Tower.

De Galecopperbrug in Utrecht.

De Galecopperbrug in Utrecht.
De Galecopperbrug in Utrecht.
Foto: MoniekMulder/Rijkswaterstaat

Groot onderhoud aan Galecopperbrug

Vanaf eind 2022 gaat Rijkswaterstaat werken aan groot onderhoud en de verbreding van de Galecopperbrug. Dit project duurt ongeveer vijf jaar. Volgens de gemeente geven deze werkzaamheden veel hinder op de snelweg, maar ook op de op- en afritten van de snelweg.

De gemeente zegt dat bij alle werkzaamheden de hinder zoveel mogelijk wordt beperkt, bijvoorbeeld door zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren. Die manier van werken kan alleen niet altijd worden toegepast.

Het stadsbestuur laat tot slot weten dat bewoners en bezoekers hoe dan ook overlast van de werkzaamheden zullen ervaren. "We zullen hen dan ook actief vragen om stil te staan bij hun keuzes: is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de fiets in plaats van de auto te nemen, de P+R te gebruiken, buiten de spits reizen, een andere route te nemen?"