De gemeente Utrecht maakt zich zorgen over de culturele kant van Utrecht Marketing, meldt wethouder Anke Klein van Cultuur na schriftelijke vragen van politieke partijen over het afgelasten van de eerste Culturele Zondag van dit jaar.

Het evenement werd afgelast omdat de Culturele Zondagen volgens organisator Utrecht Marketing niet meer van deze tijd waren. De organisator wilde een nieuwe formule voor het evenement ontwikkelen. Vorig jaar werd er ook al een editie afgelast omdat "de ambities niet waargemaakt konden worden".

Culturele Zondagen is in 2001 op initiatief van Leefbaar Utrecht gestart, met als bedoeling cultuur gratis en zo laagdrempelig mogelijk te maken voor inwoners van Utrecht. Het besluit om de eerste editie van dit jaar niet door te laten gaan, zorgde voor veel kritiek vanuit de politieke partijen.

De Partij voor de Dieren en de PvdA stelden schriftelijke vragen en zeiden zich zorgen te maken over het "wegkwijnende aandeel cultuur" bij Utrecht Marketing.

Wethouder Klein zegt zich ook zorgen te maken over de invulling van de activiteiten. Stichting Utrecht Marketing is in 2017 opgericht om de bekendheid en het imago van de stad Utrecht en het cultuuraanbod te promoten. Voor de periode van 2017-2020 heeft ze de opdracht gekregen om een bijdrage te leveren aan cultuurparticipatie in de stad.

"Dat is tot op heden ingevuld door het organiseren van Culturele Zondagen", aldus Klein. "Het staat de organisatie vrij om binnen die opdracht een plan te ontwikkelen om een verbeterde invulling te geven aan de doelstelling."

In het eerste kwartaal van dit jaar verwacht de wethouder meer informatie over de evaluatie en voortgang van de Culturele Zondagen te hebben.