De gemeente gaat een alternatief plan voor de herinrichting van de Maliebaan laten onderzoeken door een externe verkeersdeskundige. Dat beloofde verkeerswethouder Lot van Hooijdonk donderdagavond tijdens een commissievergadering van de Utrechtse gemeenteraad.

Tijdens de vergadering van donderdagavond kreeg Bewoners Belangenvereniging Maliebaan en Omgeving (BBMO) de gelegenheid om het alternatieve plan, genaamd Plan B, te presenteren. In dit plan staat dat de middenbaan wordt ingericht als fietsstraat waar de auto te gast is. Ook moet de maximumsnelheid worden gereduceerd naar 30 kilometer per uur.

Eerder legde de wethouder een petitie om de Maliebaan open te houden voor auto's naast zich neer. Omwonenden startten de petitie, omdat ze bezwaar hadden tegen het plan van de gemeente om de middenbaan van de Maliebaan af te sluiten voor autoverkeer. Volgens bewoners zal dat plan, gezien de drukke verkeersader die de Maliebaan is, leiden tot ernstige verkeershinder.

Donderdag gaf Van Hooijdonk haar goedkeuring aan een gelijkwaardige beoordeling van beide varianten. De gemeenteraad zal vervolgens een principebesluit nemen. Dit besluit wordt waarschijnlijk op 21 november genomen.