De gemeente wil het aantal parkeerboetes die worden uitgeschreven doordat mensen een fout kenteken invullen verminderen. Het komt gemiddeld 2 keer per dag voor. Automobilisten vullen dan een verkeerd kenteken in door een typefout, of door het omdraaien van de volgorde van het kenteken.

Automobilisten die parkeergeld moeten betalen in Utrecht gebruiken hiervoor hun kenteken. Maar bij 1,5 procent van alle parkeerboetes maken autobezitters een foutje bij het invullen. Bij controle krijgen ze een boete, automobilisten kunnen hiertegen wel bezwaar aantekenen.

De gemeente wil dit aantal omlaag hebben en de bezwaarprocedures vergemakkelijken. Dit schrijven wethouders Lot van Hooijdonk en Anke Klein aan de gemeenteraad. Dit hangt samen met het feit dat de boetes in de loop van dit jaar niet meer onder de ruitenwisser worden geplaatst maar gewoon thuis opgestuurd worden.

Bij de nieuwe manier van boetes opsturen wordt ook gewerkt aan een mogelijkheid om makkelijk bewijsmateriaal in te zien, bezwaar te maken en om de parkeerboete te betalen. Het moet dan ook makkelijker worden om boetes te vernietigen die voortkomen uit een foutief kenteken.

Ook wordt onderzocht of parkeerboetes door kenteken-typfouten onderschept kunnen worden voordat een parkeerboete op de deurmat is beland. Hierbij wordt opgetrokken met andere gemeenten.

Gemeente zet in op voorkomen kentekenfouten

De gemeente zet ook in op het voorkomen van kentekenfouten. Zo wordt belparkeren gepromoot. Bij het gebruik van belparkeren, waarbij slechts eenmaal het kenteken opgegeven hoeft te worden, is de kans op kentekenfouten kleiner.

Daarnaast worden ontwikkelingen van de parkeerautomaten in de gaten gehouden. Zo zou de gemeente ook interesse hebben in automaten waarbij er een check volgt, met merk en kleur van het voertuig, na het invoeren het kenteken. Dus na het intypen van het kenteken volgt dan een controlevraag naar de parkeerder naar merk en kleur van het voertuig. De verwachting is dat typfouten hierdoor verminderen. De twee wethouders komen later dit jaar terug op de ontwikkelingen.