Wethouder Lot van Hooijdonk (Mobiliteit) heeft donderdagavond voor de tweede keer een motie van wantrouwen nipt overleefd. Ze struikelde bijna in een nieuw spoeddebat over de Uithoflijn.

Bijna de helft van de raad vindt dat de wethouder onvoldoende haar rol heeft gepakt in het dossier, waardoor de raad op zijn beurt niet goed werd geïnformeerd. Zij zegden het vertrouwen op, maar de coalitiepartijen wilden de wethouder niet laten vallen.

De kritiek viel Van Hooijdonk "rauw op haar dak". Ze liet emotioneel weten zich elke dag in te spannen om de raad goed te informeren. "Niet alleen in kwantiteit, maar ook in kwaliteit."

De oppositiepartijen hadden een spoeddebat aangevraagd na publicatie van een artikel in het AD, waarin naar voren kwam dat er mogelijk voor miljoenen euro's aan onterechte betalingen aan bouwbedrijf BAM zijn gedaan. Het zou gaan om een niet onderbouwd bedrag van 10 miljoen euro.

Al langere tijd problemen rond Uithoflijn

De Uithoflijn, een project dat financieel voor drie kwart wordt gedragen door de provincie en voor een kwart voor rekening van de gemeente komt, is al langer een hoofdpijndossier. De kosten voor de aanleg van de 8 kilometer lange trambaan bedragen geen 300 miljoen, zoals begroot, maar lopen op tot 400 miljoen euro.

Bovendien had de sneltram tussen Utrecht Centraal en onder meer de universiteit al lang moeten rijden.

Onderzoeker verwijten overheden 'amateurisme'

In dit project stapelt fout zich op fout. In een kritisch rapport werden de gemeente en de provincie onlangs amateurisme verweten.

Mede om dit project is de jaarrekening 2017 van de provincie nog altijd niet goedgekeurd door de accountant. Hierdoor krijgt Utrecht voorlopig geen voorschotten meer van het Rijk.

Een jaar geleden trad gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) af. De provinciebestuurder vond dat haar positie door de problemen rond het bouwproject onhoudbaar was geworden.

Ondanks het politieke gesteggel gaat de tram binnenkort toch rijden. Het gaat om proefritten zonder passagiers.