Het trambedrijf van de Provincie Utrecht introduceert een nieuwe techniek om storingen, die door het winterse weer veroorzaakt worden, tegen te gaan.

Het gaat om een techniek genaamd 'IceGuard'. De bovenleiding van de trambaan wordt voorzien van een bijzondere spray. IJs hecht daardoor minder snel aan de bovenleiding. Het is voor het eerst in Nederland op een dergelijke schaal wordt toegepast.

Een speciaal railvoertuig rijdt enkele nachten over de trambaan en spuit de spray op de bovenleiding. Het werk wordt in de nachtelijke uren uitgevoerd om het openbaar vervoer niet te belemmeren. Bovendien kan de stroom dan van de bovenleiding worden afgehaald.

Eerdere proef had positieve uitkomst

De inzet van IceGuard is een proef, gebaseerd op eerdere testresultaten. Strukton Rail heeft op de remise in Nieuwegein de techniek onder diverse weersomstandigheden al getest met een positieve uitkomst.

De spray bleek, ondanks passage van meer dan 1800 trams, goed te blijven hechten. De spray zorgt ervoor dat condens en waterdruppels minder goed hechten aan de bovenleiding. Trams kunnen zo veel sneller en gemakkelijker ijzel van de bovenleiding afhalen.