In Utrecht komen meerdere digitale informatieschermen waar bewoners en bezoekers via een touchscreen informatie kunnen krijgen. Op de schermen kan allerlei informatie getoond worden, zoals een plattegrond en uitagenda.

Onlangs zijn er tientallen vergunningsaanvragen ingediend voor het plaatsen van digitale reclameschermen in de stad.

Het project hoort bij een nieuwe, vijftienjarige samenwerking tussen de gemeente en een aanbieder van vierhonderd bushokjes, reclameborden en informatieschermen in Utrecht. 

Directeur Jerry Ramaekers van Reclamebureau Limburg laat weten dat in gesprek met de gemeente wordt bepaald wat voor informatie er naar bezoekers en bewoners via de zuilen gecommuniceerd wordt. Op de andere kant van de zuilen komen commerciële boodschappen, waarmee de kosten terugverdiend moeten worden.

Touchscreenzuilen in binnenstad en Leidsche Rijn

De tientallen schermen komen voor een deel op de plekken waar nu al analoge reclameborden staan, maar ook voor een deel op nieuwe locaties. De zuilen met touchscreen komen in de binnenstad en Leidsche Rijn Centrum.

Naast de nieuwe reclamezuilen komen er ook abri’s met zonnepanelen, defibrilators (AED’s) en dakbegroeiing.