In het Stadskantoor in Utrecht is een maquette van de Domtoren en –kerk onthuld. Maquettebouwer Gedo Voorn is in opdracht van de Stichting Voorbereiding Herbouw Schip Domkerk al jaren bezig met het bouwen van het iconische gebouw op schaal 1:50.

De echte Domtoren is 112 meter hoog, de maquette is 2,24 meter. Het gevaarte is samen met de nagebouwde Domkerk geplaatst op de elfde verdieping van het Stadskantoor.

De maquette is onderdeel van een voorbereiding op de herbouw van het ingestorte middenschip van de Domkerk. Sinds enkele jaren houdt de Stichting Voorbereiding Herbouw Schip Domkerk  zich bezig met de herbouw, zodat de kerk en de toren weer met elkaar verbonden zijn. 

Het bekendste verhaal van de Domkerk is het instorten van het middenschip tijdens een hevige storm in 1674.

Archieven

Op de maquette zijn kerk en toren nog gescheiden, maar uiteindelijk moet het middenschip  -net zoals in het echt – herbouwd worden. Om te onderzoeken hoe het schip er precies uitzag, zijn de mensen van de stichting al enkele jaren bezig met onderzoek in archieven. 

Ook wordt naar oude tekeningen gezocht en gaat men op bezoek bij kerken met gelijkwaardige bouwstijlen. Zo draagt de bouw van de maquette bij aan de technische informatie die nodig is om het echte middenschip weer te bouwen.

Bouw

Uiteindelijk wil de stichting dat het middenschip daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Er is al een einddatum: 2074, precies vierhonderd jaar na het instorten. De initiatiefnemers willen dat het bouwproces uitgevoerd wordt op oorspronkelijke middeleeuwse wijze, maar, benadrukken ze, wel met de hedendaagse veiligheidseisen.

Het moet vooral een bouwplaats worden waar oude ambachten beoefend kunnen worden. Hiermee worden ook voor tientallen jaren stageplaatsen voor jongeren uit het basisonderwijs gecreëerd en dient het zo ook als educatief project.

Toerisme

De stichting begrijpt dat het bouwen van het middenschip een hoop geld gaat kosten. Maar de initiatiefnemers menen dat het bouwproces een aantrekkelijke attractie kan worden voor mensen uit de hele wereld.

Op die manier moet de bouwplaats eigen inkomsten verwerven en bijdragen aan de groei van het toerisme in de stad.