De gemeente Utrecht ontbindt per 1 april het contract met leverancier Welzorg. Het bedrijf kwam gemaakte afspraken niet na met veel klachten tot gevolg. 
 

Een van die klachten is afgelopen donderdag nog uitgebreid besproken op DUIC. Rolstoelgebruiker Nicolette van der Drift krijgt geen ondersteuning in het buitenland ondanks pech. Volgens Welzorg had dat te maken met een reorganisatie en een foutje in de communicatie.

Welzorg is één van de vier organisaties waar Utrecht een overeenkomst mee heeft voor het verstrekken van hulpmiddelen zoals rolstoelen, scootmobielen en tilliften aan inwoners die deze nodig hebben. Vanaf 1 april kunnen deze inwoners overstappen naar één van de drie overige leveranciers.

De organisatie had eerder al een gele en rode kaart ontvangen van de gemeente. Ze kregen tot 1 maart de tijd om orde op zaken te stellen maar dat is niet gelukt. Wethouder Kees Diepeveen schrijft aan de gemeenteraad: "De telefonische bereikbaarheid is onder de norm. Ook op het gebied van service en van communicatie omtrent klachten presteert Welzorg niet voldoende."

Maatregelen

Meerdere gesprekken tussen Welzorg en de gemeente over de getroffen maatregelen in het verbeterplan van Welzorg hebben niet tot gewenst resultaat geleid.

Gemeente Utrecht heeft eenzelfde overeenkomst met drie andere leveranciers: Jens Beenhakker, Medipoint en Meyra. Aan de 1.275 klanten van Welzorg in de gemeente Utrecht is voorgesteld over te stappen naar een van deze drie leveranciers.