De Frietwinkel gaat in het vervolg verder onder de naam Dapp Frietwinkel. Reden: copycats in andere steden die de naam Frietwinkel gebruiken, doen de zaak in de Vinkenburgstraat geen goed. “Onze naam is een woord geworden.”

Het gaat goed met de Frietwinkel. Er zijn of worden zaken geopend in Den Haag, Breda, Leiden en Zwolle.

Het concept met verse friet is een succes dat werd beloond door het AD met een eerste plaats in de landelijke friettest. Ook is de zaak onlangs verkozen tot meest duurzame horecazaak van Utrecht.

De term frietwinkel is echter niet te beschermen volgens de wet, doordat de term te beschrijvend is. Zo laat Roderick Heijning, oprichter van Dapp (eigenaar Frietwinkel), weten. En dat speelt zogeheten copycats in de kaart. 

Verwarring

"Er ontstaat soms verwarring bij onze gasten doordat andere ook de naam Frietwinkel gebruiken. Het komt voor dat er negatieve recensies van andere frietzaken die zichzelf ook Frietwinkel noemen op onze pagina’s worden geplaatst. Daarnaast willen we graag groeien, ook in de steden waar sommige ondernemers zich Frietwinkel noemen. Onderscheid is daarom voor ons cruciaal, ook in onze naam."

De nieuwe naam is niet heel veel anders dan de oude: Dapp Frietwinkel. Toch vindt Heijning het belangrijk dat de nuance er is. "Een ondernemer in Groningen maakte het helemaal bont. Zijn zaak noemde hij 'Frietwinkel Groningen' en suggereerde daarmee een filiaal te zijn van ons om aan te haken bij het succes van het winnen van de AD Friettest. Ook gebruikt de Groninger dezelfde verpakkingen, kleuren en drankjes als de ondernemers uit Utrecht."

Onderscheid

Medeoprichter Siem van Bruggen vult tot slot aan: "Waar het ons om gaat is dat de echte liefhebbers voortaan weten dat ze bij Dapp moeten zijn voor de lekkerste, prijswinnende en biologische frieten. We maken het onderscheid nu nog groter."