Plan voor grote fietsstallingen rond Vredenburg, Neude, Ledig Erf, Mariaplaats en Lucasbolwerk
In het plan legt het college van B&W uit dat de straten in de binnenstad leefbaarder moeten worden door auto’s en fietsen zoveel mogelijk uit het straatbeeld te halen.
Hiervoor moeten de komende jaren parkeerplaatsen en stallingen worden gerealiseerd. Het college heeft de plannen vandaag aan de gemeenteraad voorgelegd.
Als voorbeelden worden de onlangs heringerichte Mariaplaats, de Zadelstraat en de korte Jansstraat/Domstraat gegeven. Hier is ruimte gevonden door het opheffen van autoparkeerplaatsen of het aanpakken van de overlast door geparkeerde fietsen. Ook voor de Twijnstraat en het Oudkerkhof zijn dergelijke plannen in de maak.
Functioneren
De ervaringen van bewoners en ondernemers over de herinrichting zijn, afgaande op de gemeente, positief: de extra gecreëerde ruimte, kwaliteit en allure zorgen hier voor beter economisch functioneren. Hiervoor is ruimte nodig.
Deze ruimte wil het stadsbestuur gaan creëren door bewoners en bezoekers aan te sporen om hun auto’s te parkeren in de parkeergarages. In de huidige garages is immers nog plek genoeg. Dit wil de gemeente gaan stimuleren door de parkeertarieven te verlagen. Zo neemt de parkeerdruk niet toe in de binnenstad, stelt het college.
Om de parkeerdruk in de zone rondom de binnenstad op zondagen niet te laten toenemen, komt er een draagvlakmeting voor het invoeren van betaald parkeren in de zone rondom de binnenstad.
Fietsstallingen
Een andere maatregel om meer ruimte te creëren in de binnenstad is het uitbreiden van het aantal fietsparkeerplekken in de binnenstad. Hiervoor wil de gemeente in de toekomst rond het Vredenburg, de Neude, het Ledig Erf, de Mariaplaats en het Lucasbolwerk enkele grote fietsenstallingen realiseren.
Er wordt momenteel gezocht naar geschikte plekken hiervoor.