TivoliVredenburg en de gemeente Utrecht hebben de eerste stappen gezet om de toegankelijkheid voor iedereen van de muziektempel te verbeteren. Dat laat wethouder Paulus Jansen dinsdag weten.

Inmiddels zijn 98 van de 137 kritiekpunten opgesteld door Solgu (Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht) opgepakt of reeds aangepakt.

De toegankelijkheid voor met name rolstoelgebruikers is sinds de oplevering van het gebouw een probleem maar kwam na de jaarwisseling aan het rollen door een open brief die rolstoelgebruiker Nicolette van der Drift had opgesteld. Zij stelde dat een bezoek aan het toilet een half uur duurde voor haar.

Verbeteringen

De komende maanden voert de gemeente Utrecht samen met TivoliVredenburg verder verbeteringen door waardoor het gebouw voor iedereen beter bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar is. In het vandaag vastgestelde werkplan ‘Verbeteren Toegankelijkheid TivoliVredenburg’ zijn de aanbevelingen van SOLGU meegenomen.

Het gaat hierin zowel om technische wijzigingen, zoals het verbeteren van MIVA toiletten, als wijzigingen in de bedrijfsvoering. Hieronder vallen onder andere verbeteringen in de bewegwijzering. Van alle aanbevelingen worden er 98 direct uitgevoerd.

Elf andere aanbevelingen worden op een natuurlijk moment uitgevoerd of wanneer er budget beschikbaar is. Voor 28 aanbevelingen geldt dat deze niet kunnen worden uitgevoerd vanwege het ontwerp van het gebouw.

Automatisch

Verbeteringen die onder andere niet uitgevoerd kunnen worden zijn knoppen langs deuren waardoor ze automatisch opengaan, het verlagen van drempels bij toegangsdeuren, het uitbreiden van het aantal rolstoelplaatsen, het voorzien van leuningen aan beide kanten van trappen, verlagen van serviceapparaten en op sommige delen in het gebouw de bewegwijzering naar invalide- toiletten en liften.

Aanbevelingen die wel worden doorgevoerd zijn onder meer het verbeteren van de toiletten voor bezoekers met een beperking, het verbeteren toegankelijkheid van de zalen Hertz en Ronda, en het plaatsen van tourniquets aan de voorzijde van het gebouw.

Ook verbetert TivoliVredenburg haar website en organiseert zij speciale rondleidingen voor mensen met een beperking zodat zij hun weg beter kunnen vinden in het gebouw.