In Kapitaal aan de Plompetorengracht wordt donderdagavond Spot gelanceerd. Een alternatief toerismebureau dat toeristen de plekken moet laten zien waar Utrechters zelf ook komen en kennis kunnen maken met Utrechtse producten. 

Spot is een samenwerking tussen de Utrechtse Lisa Geijtenbeek, die de populaire pagina I Know This Great Little Place opzette, en Lieke Veldhuis van het Café Theater Festival. Mede hierdoor kennen ze de stad door en door en besloten deze kennis in te zetten voor toeristen. 

Hun alternatieve bureau moet toeristen weghalen bij de voor de hand liggende routes door de stad. “We hebben het idee dat toeristen alleen maar langs de Dom en de grachten lopen, maar er is zoveel meer dan dat,” zegt Geijtenbeek.

Leuke plekken

Het idee bij de vrouwen kwam na een project met Use-it, waar ze de pagina en plattegrond voor Utrecht hadden opgezet. “Dan bedenk je je ineens dat er voor toeristen lang niet zo veel leuke plekken zijn als voor de Utrechters zelf. En hiermee kunnen we ze daarop wijzen,” zegt Geijtenbeek.

“Toeristen gaan nu bijvoorbeeld vaak naar de Neude, maar ze weten niet dat daar vlak om de hoek een leuke kroeg als de Bastaard zit. We willen mensen die even snel koffie willen drinken wijzen op plekken als Koffie Leute of 30ml.”

Het alternatieve toerismebureau is geen aanklacht tegen het huidige toerismebureau. Geijtenbeek: “Het lijkt ons leuk om samen te werken, wij gaan namelijk precies naar die plekken waar hun niet naartoe gaan.”

Plattegronden

Doordat Spot zit gevestigd in de creatieve broedplaats Kapitaal worden souvenirs als ansichtkaarten en plattegronden op een heel nieuwe manier vormgegeven. Ook is er een samenwerking met de webshop Made in 030 om toeristen kennis te laten maken met lokale producten.