Vanaf 2017 heeft Utrecht één grote citymarketing organisatie in plaats van meerdere afdelingen. De samenwerkingen die tijdens de Tour de France zijn ontstaan moeten serieus vorm gaan krijgen.

Het college van B&W heeft deze week ingestemd met de komst van de nieuwe marketingorganisatie die de stad Utrecht op de kaart moet gaan zetten.

Stichting Toerisme Utrecht (STU) en Stichting Cultuurpromotie Utrecht (SCU) gaan onderdeel uitmaken van deze nieuwe brede marketingorganisatie en nemen samen met andere partners uit de stad het initiatief.

"Mooi om de energie en het succes van de samenwerking van de Tour de France te benutten en te verzilveren", zegt Jeroen Kreijkamp, wethouder Economische Zaken en Citymarketing. "In één Utrechtse marketingorganisatie worden krachten en middelen goed benut." De nieuwe marketingorganisatie richt zich op het profileren van Utrecht voor bezoekers, bewoners en bedrijven.

De stichtingen STU en SCU gaan samen met onder meer de Rabobank, het Utrecht Science Park en de Stichting Utrechtse Musea de organisatie opzetten. Per 1 januari 2017 is de nieuwe marketingorganisatie operationeel.