Ruben de Boer van productiebedrijf RAAK heeft een korte documentaire gemaakt over vijf koffietentjes in Utrecht. Niet vanuit een opdracht, maar vanuit eigen nieuwsgierigheid.

De vijf koffietentjes die De Boer in zijn korte documentaire aanbod laat komen, zijn Blackbird, Brauhaus, Kawa, LEF en The Village.

"Ik kom in alle vijf de tenten vaak als bezoeker",  vertelt Ruben. "En op een gegeven moment vroeg ik me af wat het gedachtegoed achter zaakjes zou zijn." Van huis uit is de documentairemaker cultureel antropoloog.

Gesprek

"Ik heb met alle vijf de zaakjes gewoon mijn camera neergezet en ben een gesprek begonnen. Voordat ik ging filmen, had ik geen idee waar de documentaire naartoe zou gaan. Maar na een aantal gesprekken vond ik de rode draad.”

Volgens De Boer zijn vooral de laatste paar quotes aan het einde van de documentaire heel bijzonder, zoals die van Willemijn van den Bovenkamp van koffiezaak Blackbird. "Op het einde van de documentaire zegt Willemijn dat ze zo blij wordt van alle klanten in de winkel, omdat ze allemaal zo lief zijn. Dat raakte mij", vertelt De Boer. “Dat betekent namelijk dat mensen dus niet alleen voor de koffie zo’n zaakje binnenlopen, maar ook voor de mensen achter de toonbank.”