Initiatiefnemers Rod Hensen en Roswita Warmerdamze openen in het voorjaar van 2016 een creatief warenhuis in een oude industriële loods aan de Concordiastraat langs het spoor in Utrecht.

Om de laatste verbouwingen aan het warenhuis, genaamd Depot, te kunnen financieren zijn Hensen en Warmerdamze een crowdfunding gestart, hiermee hopen ze de laatste tachtigduizend euro binnen te halen.

In Depot ontmoeten komt kunst, muziek, eten, drinken, literatuur, theater, film, mode en interieur bij elkaar onder één dak. "Al jaren horen we dat mensen in Utrecht op zoek zijn naar een vernieuwende, creatieve plek", vertelt Hensen. "Na 2,5 jaar voorbereiding mogen we nu eindelijk van de daken schreeuwen dat die plek eraan komt."

Het creatieve warenhuis komt in een industriële loods uit 1891 en is zo’n tweeduizend vierkante meter groot. In Depot komt een foodcourt met acht verschillende (wereld)keukens.

Ook komen er winkels met designerspullen, Japanse gadgets, independent magazines en is er ruimte voor pop-up initiatieven. Verder is er een mini-filmzaal met zo’n vijftig stoelen en een podiumzaal met een capaciteit voor maximaal zevenhonderd personen.

Betaalbaar

Hensen en Warmerdamze vinden het vooral belangrijk om vernieuwende kunstenaars en makers uit allerlei uithoeken en disciplines een podium te geven om zichzelf te presenteren en te ontwikkelen.

Voor bezoekers blijft op deze manier elk bezoek anders, vanwege het wisselende aanbod aan activiteiten en producten. De initiatiefnemers vinden het daarbij erg belangrijk dat alles betaalbaar blijft.

Voor het warenhuis is in totaal zeshonderdduizend euro nodig. Het meeste geld komt van commerciële investeerders en de gemeente Utrecht.

Om aan het volledige bedrag te komen start Depot nu een crowdfunding zodat ze in het voorjaar van 2016 open kunnen. Voor donateurs heeft Depot verschillende beloningen zoals gratis bier en een canvas tas.