
'Opel en Audi mogen Utrechtse binnenstad niet meer in'
Dat concludeert de Volkskrant op basis van cijfers van het Brusselse onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E).
Uit een steekproef van het T&E blijkt dat niet alleen diesels van Volkswagen erg vervuilend zin, maar ook de nieuwste personenauto’s van veel andere merken overschrijden de Europese norm voor vervuiling fors. Slechts drie van de 23 geselecteerde diesels bleken aan de normen te voldoen, zo stelt de krant.
De huidige euro-VI-norm, die sinds een jaar geldt, wordt gemiddeld met een factor vijf overschreden. Bij dagelijks gebruik komt niet de veronderstelde 80 milligram per kilometer, maar 400 milligram stikstofoxiden uit de uitlaat. Bij stadsritten is de vervuiling gemiddeld nog eens twee keer zo groot. Concreet betekent dit dat sommige diesels zo vervuilend zijn dat ze de milieuzone niet in mogen. Ook de dieselversies van de Franse modellen Citroën C4 Picasso en de Peugeot 308 zitten vijf maal boven de huidige normen.
Eerder deze week kondigde de Utrechtse milieuactivist en criticaster van de Milieuzone, Kees van Oosten, al aan een onderzoek naar fijnstofmeting in een lopende rechtszaak tegen de zone al aan te willen heropenen vanwege de nieuwe feiten.