Vrijdag is een groot gedeelte van de nieuwe stationshal van station Utrecht Centraal geopend, maar daarmee zijn reizigers voorlopig nog niet af van de verbouwingen aan het station. De hal blijft het komende jaar nog een bouwterrein.

Met de oplevering van de nieuwe stationshal is vrijdag wel de laatste bouwfase van het station begonnen. Het laatste deel van de oude stationshal zal nu worden vernieuwd. Eind 2016 is de OV-terminal helemaal klaar.

Het laatste stuk wordt in tussenstappen afgebroken en opnieuw opgebouwd. De looproutes voor reizigers zullen nog af en toe worden aangepast. Ook het dak, de rode bogen, de tegelvloer met spoorpatroon en de winkels maken plaats.

Video: Deel nieuw station Utrecht Centraal vrijdag open

Nieuwe formules

Tot eind 2015 gaan stap voor stap winkels in de hal verhuizen en komen er nieuwe formules. Vanaf vrijdag zijn Starbucks, AH to go, Smullers, Bruna en de vernieuwde Kiosk naar de nieuwe hal verhuisd. 

AH to go heeft ook een winkel aan de promenade. Ook opent de fastfoodcourt met een gezamenlijk terras. In augustus volgt de freshfood-versie van het terras.

Ondertussen wordt gewerkt aan de inrichting van de andere winkels en aan de nieuwe tweede verdieping: met een bar, bistro en restaurant. Deze bieden in totaal zo’n vijfhonderd zitplaatsen.

Feiten en cijfers nieuwe stationshal

Oppervlakte 31 juli 2015: 21.000 vierkante meter

Oppervlakte als stationshal klaar is in 2016: 25.000 vierkante meter

Oppervlakte oude stationshal was: 8.000 vierkante meter

14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften)

19 roltrappen

8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen

Bouwtijd 5 jaar: 2011 – 2016

194m2 glas voor de buitengevel

Hoogste punt stationshal: 18 meter

Budget: € 420 miljoen

Ruim 280.000 reizigers en passanten per dag