Spoorbeheerder ProRail opent donderdag de gloednieuwe verkeersleidingspost in Utrecht.

De bouw van de nieuwe post voor het drukste spoorknooppunt van Nederland maakt deel uit van de grote verbouwing van het stationsgebied in Utrecht, waaraan al jaren wordt gewerkt.

De ongeveer 300.000 reizigers die per dag Utrecht aandoen, hebben de bouw van het hoge, met rood staal beklede gebouw in de afgelopen jaren vanuit de trein kunnen volgen. De treindienstleiders, die dagelijks vele honderden treinritten begeleiden, zijn in april al naar het nieuwe gebouw verhuisd om alle nieuwe systemen te testen.

Kwetsbaar

De verkeersleidingspost van Prorail stond pal aan het spoor naast het stationsgebouw in Utrecht. De post is nu verhuisd naar de Cartesiusdriehoek: het gebied tussen rangeerterrein, de Cartesiusweg en de tweede Daalsedijk. Daarvoor is volgens een woordvoerster van ProRail gekozen om minder kwetsbaar te zijn.

Het oude gebouw moest bij een calamiteit op Utrecht Centraal meteen ook ontruimd worden, met grote treinstoringen tot gevolg. Dat is nu niet meer nodig. Bovendien is een deel van de ICT-systemen ondergebracht in een apart datacentrum.

Prorail verwacht dat de verbouwing van het Utrechtse stationsgebied eind 2016 helemaal klaar is.