De gemeente Utrecht gaat de plaats van elk bord rondom de milieuzone opnieuw beoordelen. Als deze niet voldoende zichtbaar zijn dan worden ze verplaatst. 

Dat meldt RTV Utrecht. Veel borden zijn niet goed zichtbaar voor automobilisten. Zo stond een bord op de Croeselaan achter een bouwhek. 

Dit betekent echter niet dat de uitgedeelde boetes ongeldig worden verklaard. Dat is inmiddels een fors aantal boetes: de eerste dagen hebben gemiddeld 140 automobilisten een bekeuring gekregen en de afgelopen week zijn er dagelijks 120 boetes uitgedeeld.

Diesel

De milieuzone geldt voor personen- en bestelauto’s op diesel van voor 1 januari 2001. Utrecht is daarmee de eerste stad in Nederland die in 2015 een milieuzone invoert voor sterk vervuilende personen- en bestelauto’s.

Begin dit jaar werd de regelgeving symbolisch ingevoerd, omdat er toen nog geen geldig verkeersbord was. De gemeente sprak van een gewenningsperiode. Sinds het begin van deze maand worden boetes uitgedeeld van 90 euro.

Tegenstander

Er is veel ophef ontstaan over de invoering van de milieuzone. Zo is de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) van begin af aan groot tegenstander van de milieuzone en is onlangs met een groot aantal aangesloten (klassieke) autoclubs naar de rechter gestapt.

In deze rechtszaak stelt de club de milieuzone ter geheel als discussie. De gemeente Utrecht wacht nog op een uitspraak van de rechter.