
Aanleg Uithoflijn start eind 2015
Vanaf 2011 is er gewerkt aan de aanleg van de zogeheten onderbouw van het traject. Die fase is zo goed als afgerond, laat de provincie Utrecht in zijn magazine weten.
De eerste trams zullen in 2017 worden geleverd. Medio 2018 vertrekt dan de eerste tram van het station richting het Science Park.
Groei
De Uithoflijn wordt aangelegd omdat het bustraject tussen Utrecht Centraal en Science Park momenteel één van de drukste van Nederland is. Omdat het Science Park nog altijd aan het groeien is, zal het aantal reizigers de komende jaren alleen maar toenemen. Om die extra toestroom te ondervangen leggen de gemeente en provincie deze tramlijn aan.
Met de nieuwe tram kunnen straks vier tot vijf keer meer reizigers worden vervoerd in vergelijking met de oude bus. Zodra de Uithoflijn in 2018 rijdt, vervalt de huidige – vaak overvolle – buslijn 12. De andere buslijnen naar De Uithof zullen wel blijven rijden.
Haltes
De Uithoflijn krijgt bij elkaar negen haltes: Utrecht Centraal Centrumzijde, Vaartsche Rijn, Galgenwaard, Kromme Rijn, Padualaan, Heidelberglaan, UMC, WKZ en P+R De Uithof.
Er komen overdag op werkdagen 16 trams per uur te rijden, er komen 9 haltes en in 2020 zullen er 45.000 passagiers zijn. Er zijn 27 trams nodig. Die zullen straks maximaal 70 kilometer per uur rijden en kunnen per stuk 216 passagiers vervoeren. De trams rijden de acht kilometer tussen Utrecht Centraal en P+R De Uithof in zeventien minuten.
Een animatie met informatie over de route en de haltes is hier te vinden.