De PR-waarde van Utrecht is meer dan verdubbeld. Er wordt meer over de stad bericht en de berichten bereiken ook een groter publiek.

Dat blijkt uit het 'media monitoring onderzoek' van Clipit naar de grote steden in Nederland.

"Utrecht weet beter dan anderhalf jaar geleden hoe mensen bereikt kunnen worden", aldus onderzoeker Paul van der Zijde.

De afgelopen twee maanden heeft Clipit onderzoek gedaan naar de berichten uit de grote steden in Nederland. Zes miljoen berichten zijn uit de krant, op het internet, op de radio en de TV bij elkaar gesprokkeld.

Amsterdam

Uit het onderzoek is gebleken dat Amsterdam de meest besproken stad van Nederland is, Maastricht is de meest favoriete stad en Den Haag is het minst populair.

Amsterdam is dan wel de meest besproken stad, maar het gat is kleiner door de inhaalslag van steden als Rotterdam en Utrecht. De PR-waarde van Utrecht was in november 2013 nog 74 miljoen euro en deze is anderhalf jaar later meer dan verdubbeld.

Utrecht Centraal

In de maanden gedurende het onderzoek, heeft Van der Zijde meer dan een half miljoen berichten over Utrecht gevonden. "Het viel op dat de berichtgeving in Utrecht voornamelijk ging over de problemen op Utrecht Centraal." 

Ondanks de negatieve berichtgeving over deze problematiek, staat Utrecht met 55 procent aan positieve berichten op de elfde plaats. "Onder de laag berichten over de problemen, is ook een laag met de alledaagse berichtgeving die het effect van sentiment afzwakken", aldus Van der Zijde.

De Tour de France zal volgens hem een positief effect hebben op de berichtgeving over Utrecht.