Utrecht wordt een "Europees duurzaamheidsicoon". Dat werd woensdagochtend bekend gemaakt tijdens de perspresentatie van de plannen voor het westelijk deel van Utrecht Centraal.

Het Jaarbeursgebied wordt een gezondheidszone door het klimaatneutraal en autoluw te maken. Het gebied wordt verder opgeleukt met een disco en het krijgt watertaxi's. Mogelijk komt er ook een monorail.

Van de veel besproken milieuzone naar een nieuwe gezondheidszone. Aan ambitie geen gebrek voor het nieuwe Utrecht centrum, zo bleek. 

Wethouders Lot van Hooijdonk en Victor Everhardt, Jacqueline Cramer (Utrecht Sustainability Institute), Henk Broeders (Jaarbeurs) en Tom van Mil (Utrecht Economic Board, EBU) gaven vanochtend een presentatie van de uitgewerkte plannen voor de westkant van het Centraal Station.

Bouwput

Utrecht moet een Europees duurzaamheidsicoon worden. Dat wil zeggen dat het energieneutraal en een fijne en gezonde plek moet zijn om te werken en te verblijven. "We laten de bouwput achter ons en gaan de open ruimte een boost geven", zei Everhardt bij zijn presentatie.

Dit gaat onder meer gerealiseerd worden door het gebied autoluw te maken. Aan de westkant van het gebied moet de auto geparkeerd worden, waarna de binnenstad via duurzame vervoersmiddelen bereikt kan worden per fiets, watertaxi of zelfs een monorail.

Daarnaast wordt het hele gebied voorzien van 17.000m2 zonnepanelen, een warmte-koudeopslag en energie neutrale kantoren en woningen.

Paradepaardjes

Deze zogenoemde 'Toekomstvisie Utrecht Centrum' wordt één van de twee paradepaardjes van het Europese 'Climate KIC'-programma. Dit Europese fonds stimuleert duurzame gebiedsontwikkelingen en heeft Utrecht naast het Queen Elisabeth Olympic Park in Londen uitgekozen als voorbeeld voor de rest van Europa.

"Samen met het feit dat we de meest competitieve regio van Europa zijn, gaat dit heel veel goeds brengen voor de Utrechtse economie", aldus Everhardt.

Leefbaarheid van dit gebied moet onder meer komen door de megabioscoop en uitgaansgelegenheden. De eerder genoemde watertaxi’s worden onderdeel van levendigheid op de herbouwde singel en Merwedekanaal.

Chinese groeicijfers

"Waarom zou je met de auto vast willen staan op de '2×1 wegen' die we gaan realiseren, als je ook andere verbindingen hebt die je snel naar het centrum brengen", vroeg Everhardt zich af. Hij gaf aan dat onder andere de Graadt van Roggenweg er één wordt met 2×1 rijbaan, die bedoeld is voor bestemmingsverkeer.

Zijn collega Van Hooijdonk sprak van Chinese groeicijfers, "de percentages waarmee de mobiliteit in Utrecht toeneemt, dat zie je nergens anders in de wereld. Het fietsgebruik is de laatste jaren bijna verdubbeld in de stad, terwijl het OV-gebruik elk jaar weer met drie procent toeneemt"

Lees meer over het plan op DUIC.nl

Lees ook: Maatregelen Utrecht West: 'Niet als een blind paard in Utrechtse infrastructuur snijden'