Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 25 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 15° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 0 kmBeursinformatie 726.64
c1000 ulft jumbo

Veeleisende klant kost veel supermarkten de kop

Door Tom van Gurp

10 sep 2021 om 11:20 Update: 2 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht1 reactie
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Supermarktbedrijven PLUS en Coop maakten maandag bekend te fuseren. Het is de zoveelste in het rijtje van overnames en fusies in de levensmiddelenhandel in de afgelopen jaren. Retailkenner Art Frickus wijt de overnamegolf vooral aan de veeleisende klanten en het geld dat supers moeten uitgeven om aan die wensen te voldoen.

Tal van supermarktmerken verdwenen de afgelopen jaren uit het straatbeeld. Onder meer Super de Boer, C1000, Emté, Golff, Digros en Bas van der Heijden bestaan niet meer. In een verder verleden verdwenen ook onder andere Konmar, Lekker & Laag en Edah.

Dit jaar zet de daling van het aantal merken door. Zo werd enkele maanden geleden bekend dat de tachtig winkels van Deen, die vooral in Noord-Holland liggen, in handen komen van onder meer Albert Heijn. Maandag kwam dus het nieuws naar buiten dat PLUS en Coop de handen ineenslaan.

Dat er zo veel merken verdwijnen, komt volgens Frickus vooral doordat de consument steeds meer eisen stelt. "Ze willen lage prijzen, een ruim assortiment, een goede service en veel gemak. Daarnaast bestellen klanten hun levensmiddelen steeds vaker online. Inmiddels is dat marktaandeel gestegen naar 6 procent."

Dit alles betekent volgens hem dat supermarkten zeer grote investeringen moeten doen om "aan te haken", bijvoorbeeld in de logistiek en automatisering. "En hoewel supermarkten geprofiteerd hebben van de hogere verkopen tijdens de coronacrisis, betekent dit niet dat alle ketens genoeg geld hebben om de benodigde investeringen te doen."

Online boodschappen niet winstgevend

Daar komt bij dat er niet of nauwelijks winst wordt gemaakt als klanten online boodschappen doen. De verwachting is echter dat het online aandeel de komende jaren juist verder zal groeien, naar 10 procent. Dit trekt nieuwe bedrijven aan en dat zorgt voor extra concurrentie.

Een voorbeeld hiervan is het succesvolle Picnic, dat zijn levensmiddelen uitsluitend online verkoopt. "Maar denk ook aan een bedrijf als HelloFresh, dat maaltijdpakketten thuis bezorgt. Of aan de snelle groei van flitsbezorgers zoals Gorillas, dat belooft de boodschappen binnen tien minuten bij je thuis te bezorgen."

Supermarkten willen kosten kunnen 'uitsmeren'

Om de concurrentie aan te kunnen en de nodige investeringen te kunnen blijven doen, kan het voor supermarkten voordelig zijn om samen verder te gaan. Je kunt dan de kosten 'uitsmeren' over meer winkels.

Dat zit zo: stel, je wilt een IT-systeem maken waarmee klanten online boodschappen kunnen doen. Hoeveel dat kost, hangt maar beperkt samen met hoeveel supermarkten je hebt. Maar het maakt nogal verschil of het geld dat je voor zo'n systeem nodig hebt, moet worden verdiend met tien of met honderd winkels. Daarom besluiten veel ketens, al dan niet noodgedwongen, te fuseren of zich te laten opslokken door grotere bedrijven.

Volgens Frickus zijn er diverse andere kleinere ketens die met deze problemen worstelen. Hij verwacht dan ook dat er de komende jaren nog meer kleinere supermarktketens verdwijnen of gaan samenwerken.

We zijn benieuwd naar je mening over dit artikel. Klik hier om je feedback achter te laten in een korte vragenlijst van een minuut.

Eerder

  • 06 sep 2021 om 11:00
    PLUS en Coop fuseren en worden op twee na grootste supermarkt
    PLUS en Coop fuseren en worden op twee na grootste supermarkt
  • 17 aug 2021 om 05:30
    De toko krijgt steeds vaker gezelschap van de Poolse supermarkt
    De toko krijgt steeds vaker gezelschap van de Poolse supermarkt
  • 16 aug 2021 om 05:30
    Vooral supermarkten en groentewinkels voelen heropening horeca
    Vooral supermarkten en groentewinkels voelen heropening horeca
  • 03 aug 2021 om 17:18
    Dit nemen Nederlanders steeds vaker mee uit de supermarkt
    Dit nemen Nederlanders steeds vaker mee uit de supermarkt
Beeld: ANP
Reacties op dit nieuwsbericht1 reactie
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht1 reactie

Net binnen

  • 00:01
    Aantal vrijwilligers nog altijd kleiner dan voor coronapandemie
  • 22:53
    VideoDronebeelden tonen hoe gewapende groep ontsnapt in Kosovo
  • 22:47
    Doden en gewonden na grote explosie bij brandstofopslag in Nagorno-Karabach
  • 22:32
    Feyenoord baalt dat Klassieker uitgespeeld wordt: 'Enige juiste is 0-3-eindstand'

Meer Economie

  • EU verbiedt scrubbolletjes en rubberkorrels voor kunstgras
    EU verbiedt scrubbolletjes en rubberkorrels voor kunstgras
  • NS wil reizigers compenseren voor spitsheffing als ze echt niet anders kunnen
    NS wil reizigers compenseren voor spitsheffing als ze echt niet anders kunnen
  • Big Bazar krijgt genadeklap van rechter en zegt de strijd op te geven
    Big Bazar krijgt genadeklap van rechter en zegt de strijd op te geven
  • LEGO kiest toch niet voor steentjes van gerecycled plastic
    LEGO kiest toch niet voor steentjes van gerecycled plastic
  • Booking mag Zweeds reisbureau niet overnemen
    Booking mag Zweeds reisbureau niet overnemen
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Dertigers-acteur Reiky de Valk overleden op 23-jarige leeftijd
  • 2
    Klassieker wordt woensdagmiddag uitgespeeld, Ajax overweegt rechtszaak
  • 3
    Gifmoordverdachte Yvon K. twee dagen voor uitspraak dood gevonden in woning
  • 4
    Buitenlandse pers schrikt van chaos bij Ajax: 'Wanneer is de bodem bereikt?'
  • 5
    Consumentenbond stapt naar de rechter om 'oneerlijke' hotelvouchers Fletcher


Nieuwsvideo's

  • Dronebeelden tonen hoe gewapende groep ontsnapt in Kosovo
    Dronebeelden tonen hoe gewapende groep ontsnapt in Kosovo
  • Liefhebbers van beroemde oude fietsen gaan strijd met elkaar aan
    Liefhebbers van beroemde oude fietsen gaan strijd met elkaar aan
  • Honderden mensen in de rij om Erwin Olaf te eren
    Honderden mensen in de rij om Erwin Olaf te eren
  • Zee van strandgangers zoekt verkoeling tijdens hittegolf in Brazilië
    Zee van strandgangers zoekt verkoeling tijdens hittegolf in Brazilië

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden