Thuisblijven blijkt het beste medicijn tegen het coronavirus. Maar wat als je net een reis naar Duitsland had gepland met de trein? Of een weekendje Parijs? NU.nl zocht uit bij welke bedrijven je kosteloos kunt annuleren.

Vastzitten in een land omdat je het coronavirus bij je draagt of geweerd worden bij een landsgrens. Dit zijn reële angsten waar reizigers nu mee te maken hebben. Daarnaast wordt er opgeroepen om zo min mogelijk naar het buitenland te reizen.

Kosteloos annuleren bij Airbnb

Toch zonde van het geld voor die tickets of overnachting. Maar dankzij de service van sommige bedrijven hoef je het geld geen vaarwel te zeggen. Wie bijvoorbeeld op of vóór 14 maart 2020 een reservering bij Airbnb maakte, kan met een incheckdatum tussen 14 maart 2020 en 14 april 2020 kosteloos annuleren. Daarnaast betaalt Airbnb alle servicekosten voor in aanmerking komende annuleringen terug.

Cancelen kan via de pagina Reizen of op het dashboard voor hosts. Airbnb vraagt klanten vanwege de drukte om pas contact op te nemen vanaf 72 uur voor de oorspronkelijke inchecktijd.

Gratis cancelen of omboeken bij Thalys

Alle reizen met de Thalys tussen 10 maart en 30 april 2020 kunnen ook gratis omgeboekt of geannuleerd worden. Dat kan via het telefoonnummer +31 30 23 000 23. Het omwisselen van tickets of het aanvragen van een terugbetaling kan tot twee weken na de oorspronkelijke reisdatum.

Ticket geboekt vóór mei of juni 2020? Die tickets kunnen tot dertig dagen voor vertrek kosteloos omgewisseld of terugbetaald worden.

Het Duitse spoorwegbedrijf Deutsche Bahn vergoedt tickets die tot en met 13 maart 2020 zijn gekocht en die gelden van 13 maart 2020 tot 30 juni 2020. Dat kan via de website.

Alle treintickets die je bij de Deutsche Bahn hebt geboekt tot 30 juni 2020 kun je kosteloos annuleren. (Foto: 123RF)

Overmacht, dus geld terug bij ANWB

De pakketreizen bij ANWB Reizen (FOX verre reizen, Pharos Reizen, ANWB Ledenreizen, kampeerreizen van ANWB en Travelhome) naar code rood-gebieden kunnen kosteloos worden geannuleerd. Dan is er namelijk sprake van onvermijdbare of buitengewone omstandigheden, ofwel overmacht.

Klanten die zouden vertrekken tot en met 31 maart hebben al gehoord dat hun pakketreis is gecanceld. Zij zijn hun geld niet kwijt, maar kunnen omboeken naar een andere vertrekdatum of aanspraak maken op de zojuist ingevoerde coronavoucher van ANVR/SGR. Zij zijn hierover persoonlijk geïnformeerd.

Voucher bij Center Parks en TUI

Ook andere bedrijven geven geen geld terug, maar wel een voucher. Center Parcs heeft bijvoorbeeld alle parken gesloten van maandag 16 maart 12.00 uur tot en met 6 april 2020. Wie in die tussentijd zou komen, ontvangt een digitale voucher ter waarde van de originele reservering. Die kan worden gebruikt voor het boeken van een volgend verblijf.

Reisorganisatie TUI en Kras annuleren alle vertrekken tot en met 31 maart 2020. Het gaat om pakketreizen, autovakanties en andere reizen waarbij er alleen een accommodatie of ticket is geboekt. Gedupeerden van wie de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom. Die is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

De reisorganisatie neemt zelf contact met hun klanten op. Als de reissom van een vakantie goedkoper wordt, betaalt TUI tot 20 procent van het verschil terug. De versoepelde omruilgarantie geldt tot en met 30 april.