De wandelroute loopt door de Voerstreek en leidt langs romantische Belgische dorpjes en oude spoorbruggen en viaducten. De route is afkomstig uit de wandelgids Op Verkenning van Peter Oosterling en Gerda Spaander.

1. Loop vanaf halte Steenbergweg richting de bebouwing en ga op de kruising rechtdoor (wandelknooppunt 12), op de T-splitsing linksaf, met de bocht mee rechts (richting wandelknooppunt 13). Vervolg via wandelknooppunt 16, 18 en richting 23. Op de T-splitsing net voorbij een woning rechts aanhouden, Jolette. Eerste straat links; komt uit op de Kloosterstraat, linksaf. Loop verder met de aanvankelijk soms overkluisde Voer links, Plein (Pley), Bovendorp en Dr. J. Goffinstraat. Negeer zijwegen. Bij Molen/Moulin linksaf; straat komt uit op een T-splitsing, rechtsaf, Vitschen. Ga richting wandelknooppunt 32 tot T-splitsing, linksaf, volg richting fietsknooppunt 430.
  2. Net voorbij grenspaal 22, via draaihekje rechtsaf, (wandelknooppunt 50), graspad richting wandelknooppunt 49 en verder via smal dalend pad naar 48. Op enige afstand rechts van de kerk van Sint-Martens-Voeren verder naar wandelknooppunt 91 (Einde). Linksaf, Op de Voer, onder spoorwegviaduct door richting wandelknooppunt 47 en verder via wandelknooppunt 55 (met even verder HCR De Cantarel), 62, 63, 64, langs Bij Jetteke, 65, 74 (pad langs bosrand, later stevig stijgend en stenig) 73 (route loopt nu parallel met de wit-rode markering van GR), 86 en 85 (Teuven, Café Modern).
  3. Verlaat Teuven vanaf wandelknooppunt 85 via een rustige asfaltweg en verder langs wandelknooppunt 84 (markant knooppunt van holle wegen, in de diepte ligt het Kasteel van Sinnich) en 83 (einde knooppunten). Rechtdoor en na de oversteek van een halfverharde weg via een licht slingerend smal padje verder rechtdoor door opkomend jong bos. Volg nog even de wit-rode markering, grenspaal 14. Nog steeds globaal rechtdoor. Na de grenspassage dicht loofbos met aanvankelijk veel berken, pad naar links negeren. Ga op de viersprong rechtsaf, brede bosweg (pad rechtdoor gaat hier de helling af). Bosweg begint te dalen en draait een beetje naar links en dan sterk dalend naar rechts. Einde Bovenste Bos. Na verlaten bosrand links aanhouden en via de dalende, geasfalteerde Terzieterweg verder. Na de Terzieterbeek draait de smalle weg geleidelijk naar links. Naar rechts is net boven de bomen een van de torens van het Kasteel van Beusdael zichtbaar.
  4. Volg na de van links komende Morgensweg de geel-rode markering van het Krijtlandpad tot op de kruising van de eerst onverharde Smidsberg met de Plaatweg. Wandel rechtdoor via een smal graspad. Steek opnieuw de Terzieterbeek over, die bij de volmolen van Natuurmonumenten rechts uitmondt in de Geul. Recht vooruit ligt de bergschoen- en rugzakvriendelijke Herberg de Smidse.
  5. Steek aan het eind van het graspad de Terpoorterweg over, hou de herberg rechts en wandel via de bochtige Molenweg verder. Ga bij het Terpoortenerkerkpad links. Aan het eind rechts aanhouden en de Wilhelminastraat volgen, rechtsaf Roodstraat met de bushaltes (lijn 57) voor de richtingen Gulpen en Maastricht.