Bezoekers van de Efteling kunnen deze week voor de laatste keer een rit maken in de Bobsleebaan. De verouderde achtbaan wordt gesloopt en sluit op zondagavond 1 september definitief de deuren.

"De Bob is een enorm iconische attractie geweest", zegt Goof Lukken, docent Attractions & Theme Park management, leisure and tourism van de Breda University of Applied Sciences. "Hij werd gebouwd in de tijd dat de Efteling van een sprookjesbos naar een park met echte attracties groeide. Voor kinderen is het vaak de eerste grote attractie die ze ervaren."

Zo ook voor de 23-jarige Melody Schapendonk. "Mijn tante werkte vroeger bij de Bob. Elke keer als mijn oom mijn tante ging ophalen, mocht ik mee en deden we een ritje samen", zegt ze. Schapendonk maakte naar eigen zeggen honderden ritjes in de baan.

De Bobsleebaan. (Foto: Efteling)

Slechts twee andere bobbanen op de wereld

De Bob is een attractie van een uitstervende soort; de Zwitserse producent die de achtbaan in 1985 bouwde, is al jaren gestopt met het maken van bobsleebanen. Na het slopen van de Bob blijven er nog slechts twee andere attracties van hetzelfde type over op de wereld. Die staan beide in themaparken in de Verenigde Staten.

De afgelopen jaren kampte de Bob met diverse storingen en technische mankementen. Soms namen de reparaties ruim een maand in beslag. En bij slecht weer blijft de attractie gesloten, omdat de remmen van de karretjes dan niet optimaal werken.

Publiek wil vaker over de kop

De Efteling zegt dat de baan gesloopt wordt, omdat nieuwe onderdelen niet meer geleverd kunnen worden. Lukken vermoedt dat er meer meespeelt. "Het publiek wil andere attracties. We zien nu veel meer gelanceerde achtbanen, langere trajecten, meer inversies (dat je over de kop gaat, red.), meer bochten en draaiingen", zegt hij.

"De nieuwe generatie heeft al veel meer parken gezien", zegt Lukken. "Parken moeten continu tegen elkaar opbieden om iets unieks te bieden." Zo opende Walibi vorige maand de nieuwe achtbaan Untamed. Dit is de eerste achtbaan in Europa met stalen rails en een houten draagconstructie - wat de achtbaan heel snel maakt - met het typische ratelende geluid van een houten achtbaan.

De Bob haalde daarentegen op zijn topsnelheid 60 kilometer per uur en een rit duurde twee minuten. Er zitten geen steile afdalingen in de baan, omdat de karretjes los over de baan glijden en dus niet te snel mogen gaan.

Efteling wil meer bezoekers trekken

De Efteling wil doorgroeien tot een park dat jaarlijks vijf miljoen bezoeken krijgt. Het park wilde het terrein uitbreiden, maar de Raad van State besloot in maart dat dit nog niet mocht. Algemeen directeur Fons Jurgens noemde de afwijzing een "enorme teleurstelling".

De afgekeurde uitbreidingsplannen kunnen de genadeklap zijn geweest voor de Bob, vermoedt Lukken. "Het vervangen van oude attracties is dan een logische stap", zegt hij.

Tot aanstaande zondag is de Bob nog open. "We hopen de laatste dag nog een ritje mee te pakken", zegt Schapendonk. "We hebben de vrijdag voor de sluiting voor de zekerheid alvast een ritfoto gekocht."

Op de plaats van de Bobsleebaan verrijst een nieuwe dubbele familieachtbaan die in het voorjaar van 2020 geopend wordt. Tot aanstaande zondag is de Bob nog open. Als het niet regent, dan mogen zes medewerkers die jarenlang bij de baan hebben gewerkt aan het einde van de dag een laatste rit maken.