Een dagje naar een themapark of dierentuin valt vaak een stuk duurder uit wanneer je de kaartjes ter plekke aan de kassa koopt. Daar zijn de entreebewijzen tot 9 euro duurder dan online. Hoe kan dat?

Nederlanders doen steeds vaker aankopen op internet. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 78 procent, zo'n 11,5 miljoen mensen, in 2018 wel eens online heeft geshopt. Het vaakst kopen we kleding en sportartikelen.

Toegangskaartjes voor concerten, evenementen en themaparken staan op 2. Bijna de helft van alle online shoppers (48,8 procent) schafte vorig jaar via internet een entreebewijs aan.

Tickets vaak alleen nog online te krijgen

De stijgende online ticketverkoop gaat gepaard met een afname van het aantal fysieke verkooppunten: voor veel concerten en festivals is het alleen nog mogelijk een e-ticket te kopen. Een uitzondering op deze regel vormen de dierenparken en attractieparken. Hier is het nog steeds mogelijk aan de kassa een kaartje te kopen.

Maar wie op de website naar tarieven kijkt, ziet dat er soms flinke verschillen bestaan tussen de kassaprijs en de prijs online. Een entreebewijs voor Avonturenpark Hellendoorn kan bijvoorbeeld tot 9 euro goedkoper zijn in de webshop.

Achtbaan Dwervelwind in Toverland. (Foto: Toverland)

Entreeprijzen aan de kassa versus online

  • Walibi: 36,50 euro aan de kassa, online vanaf 32 euro
  • Toverland: aan de kassa 33 euro, online 31 euro
  • Efteling: aan de kassa 42 euro, online 40 euro
  • Madurodam: aan de kassa 19,50 euro, online 17,50 euro
  • Artis: aan de kassa 24 euro, online 22 euro
  • Avonturenpark Hellendoorn: 24,50 euro aan de kassa, online vanaf 15,50 euro
  • Duinrell: aan de kassa 25 euro, online vanaf 19,95 euro
  • Wildlands Adventure Zoo: 27,50 euro aan de kassa, online vanaf 22,50 euro

Een klantenservicemedewerker van Walibi legt uit dat entreekaarten online goedkoper aangeboden kunnen worden omdat het park dan zelf geen kosten aan de verkoop maakt. "We hoeven geen kassamedewerker in te huren, contant geld in de la te hebben of het kaartje te printen", zegt ze.

“Als je de entreeprijs al van tevoren betaald hebt, voelt het tijdens het bezoek alsof je nog niets hebt uitgegeven”
Goof Lukken, docent Attraction & Theme Park Management

Dat klopt, maar er zijn ook andere redenen, zegt Goof Lukken, docent Attraction & Theme Park Management van de Breda University of Applied Sciences.

Lukken: "De vervelendste uitgaven voor een dagje pretpark zijn de entreeprijs en de parkeerkosten. De parken willen graag dat je dat geld al van tevoren uitgeeft, zodat je beleving in het park anders is. Bezoekers vergeten als het ware dat ze al veel geld hebben uitgegeven. Het is een psychologische marketingstrategie."

Bezoekers van de Efteling. (Foto: ANP)

Online ticketverkoop is handig voor dataverzameling

Daarnaast kunnen themaparken beter anticiperen op de drukte wanneer ze van tevoren weten hoeveel mensen er ongeveer komen. "Hoeveel parkeerwachten je moet inzetten of welke horecapunten open moeten gaan, bijvoorbeeld", zegt Lukken.

Tot slot zijn online tickets een uitstekend middel om data te verzamelen. Lukken: "Je geeft je gegevens, zoals een e-mailadres, postcode en telefoonnummer zelf op bij het kopen van een kaartje en zo kunnen parken je makkelijk een nieuwsbrief of aanbieding sturen."

Wie zijn persoonlijke gegevens niet af wil staan, kan altijd nog aansluiten in de rij bij de kassa's. Maar dus wel tegen een meerprijs.