Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 26 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

ED Nachtmerrie voor DAF: 1.700 schadeclaims voor te dure trucks

Door ED/Peter Scholtes

11 feb 2023 om 16:59
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Een nieuwe veroordeling, nu voor bijna tienduizend te dure trucks. Voor DAF valt een megaschade van kartelclaims niet langer te ontkennen.

Dit artikel is afkomstig uit het Eindhovens Dagblad. Elke dag verschijnt een selectie van de beste artikelen uit de kranten en tijdschriften op NU.nl. Daar lees je hier meer over.

Liefst 25 dagen was het gespecialiseerde gerechtshof in Londen ermee bezig. Om de schadeclaim van Royal Mail en British Telecom wegens te duur betaalde DAF-vrachtwagens te beoordelen, trok het alle registers open. Het resultaat van feitenonderzoek, gesprekken met experts en verhoren buiten de rechtszaal van onder meer DAF-bestuurders is een voor de Eindhovense fabrikant desastreus vonnis.

DAF moet als deelnemer gedurende veertien jaar aan het Europese truckkartel hebben geprofiteerd van de onderlinge uitwisseling van informatie. Je neemt niet jarenlang het risico te worden betrapt op het maken van verboden prijsafspraken zonder dat daar voordelen als hogere prijzen en extra winsten tegenover staan, redeneert het hof.

DAF moet dus terugbetalen. 5 procent van de totale verkoopwaarde van 305 miljoen pond die de bijna tienduizend trucks of onderdelen daarvan vertegenwoordigen moet worden overgemaakt aan de twee klanten. Omgerekend is dat circa 17,5 miljoen euro. Daar komt nog een onbekend bedrag aan rente bij. Dat kan aardig oplopen met een wettelijke rente van zeg 4 procent per jaar, te berekenen vanaf het moment van aanschaf van de truck tot aan de terugbetaling.

Inkijkje in handel en wandel DAF

Het driehonderd pagina's tellende vonnis biedt een niet eerder vertoond inkijkje in de handel en wandel van DAF en zijn concurrenten. Het hof citeert uitvoerig uit stukken van de Europese Commissie over het kartel.

Truckfabrikanten informeerden elkaar over geplande prijsverhogingen en stemden die soms onderling af. Maar ze spraken ook over hun orderinstroom, voorraden en afleveringstermijnen. Een belangrijk verwijt is dat de timing van de introductie van vrachtwagens die aan nieuwe milieunormen moesten voldoen, werd gecoördineerd. Ook over de prijsverhoging als gevolg van de gemaakte kosten voor de ontwikkeling van nieuwe technologie in dit verband werd gesproken.

DAF ontkent dat laatste niet. De voor productontwikkeling verantwoordelijke bestuurder Ron Borsboom voerde in zijn verhoor aan dat klanten niet erg welwillend waren om voor die kosten te betalen. Zonder gezamenlijke afspraken over een prijsverhoging zou het voor DAF lastig zijn geworden om zijn winstmarge te behouden, zou hij hebben verklaard.

De verdediging van DAF dat de uitwisseling slechts brutofabrieksprijzen betrof die niets zouden zeggen over de verkoopprijs die kopers betaalden, vindt in de ogen van het Britse hof geen genade. Informatie over brutoprijzen hielp de fabrikanten volgens de rechters om nettoprijzen correcter te berekenen.

Orders met verlies

In het concrete geval van belangrijke klant Royal Mail wierp DAF-directeur operations Jos Habets volgens het vonnis nog op dat diens orders tussen 2004 en 2010 verlies opleverden. Dat zou moeten bewijzen dat van prijsopdrijving geen sprake was. Het hof stelt echter dat dit niet hoeft te betekenen dat de prijzen niet nog lager hadden kunnen zijn.

Na de Britse uitspraak, gevolgd op eerdere veroordelingen in Spanje en Portugal, lijkt er voor DAF geen houden meer aan. Een lawine aan 1700 schadeclaims is onderweg.

Het enige goede nieuws voor DAF is dat de hoogte van de totale schadepost kan meevallen. Van de rechtbank in Portugal moest DAF ruim 15 procent van de aankoopprijs terugbetalen. In het geval van een Spaans transportbedrijf was dat 10 procent. Het Britse hof vindt 5 procent redelijk.

Ga gratis verder

Log in of registreer gratis op NU.nl en krijg toegang tot extra artikelen

Beeld: ED
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 20:33
    Israëlische premier Netanyahu ontslaat minister wegens kritiek op hervormingen
  • 20:07
    NU+Bossen zouden weer bruisen van het leven als de linde zou terugkeren
  • 20:05
    Van Gerwen gaat voor tweede keer in vier dagen ten onder tegen Price
  • 19:56
    Engeland wint ook van Oekraïne mede dankzij schitterende treffer Saka

Meest gelezen

  • 1
    Vier Nederlanders omgekomen bij ongeluk met Porsches vlak over Duitse grens
  • 2
    Steeds meer jongvolwassenen maken een einde aan hun leven: 'Zorgelijke trend'
  • 3
    Gordon trouwt al in najaar met nieuwe vriend Gavin: 'Zo lang op gewacht'
  • 4
    Acteur Daniel Radcliffe en vriendin Erin Darke verwachten hun eerste kind
  • 5
    Adele: 'Zonder annulering Las Vegas-shows had ik mogelijk niet meer opgetreden'


Nieuwsvideo's

  • Ravage na dodelijk ongeluk met vier Nederlanders in Duitsland
    Ravage na dodelijk ongeluk met vier Nederlanders in Duitsland
  • Oekraïense militairen onthullen hun camouflagetechnieken
    Oekraïense militairen onthullen hun camouflagetechnieken
  • Koeman over verlies tegen Frankrijk: 'De groep is zelfkritisch'
    Koeman over verlies tegen Frankrijk: 'De groep is zelfkritisch'
  • Wanneer kan je de verwarming weer zonder schuldgevoel hoger zetten?
    Wanneer kan je de verwarming weer zonder schuldgevoel hoger zetten?

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden